شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن از جهتی واجب عینی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت الله علی اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه و رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران، در درس خارج امروز صبح، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را رفراندوم سالانه و رای مثبت به جمهوری اسلامی دانست، و با تنظیز آن به برائت از مشرکین پس از نزول سوره برائت  حضور در آن را برای تک تک افراد واجد شرائط و فاقد موانع، واجب عینی انگاشت. ایشان تصریح کرد: از حیث ماهیت این حضور ـ که بسا تجدید بیعت با ولی امر قلمداد ‌شود ـ هر مکلفی که واجد شرائط است و مانعی برای حضور ندارد، باید در آن حضور یابد، پس واجب عینی است.

آیت الله علی اکبر رشاد ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی حضور پرشور در یوم الله ۲۲ بهمن را یک تکلیف دینی و انقلابی پیش روی ملّت خواند و گفت: حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن از آن جهت که از سویی ایجاد مصونیت کرده و امنیت ملی را تحکیم می کند و از دیگر سو با عث صیانت از انقلاب اسلامی و نظام می شود که حفظ نظام اوجب واجبات است بر همه ما واجب شرعی، ملّی و انقلابی است و باید در این راهپیمایی عظیم که یک همه پرسی و رفراندوم سالانه قلمداد می شود حضور پیدا کنیم.

وی افزود: گاه واجب کفائی، به ملاحظاتی به واجب عینی بدل می‌شود؛ به حهت آثاری که بر این حرکت و حضور حماسی مترتب است، که آثاری فراتر از اثر مترتب بر یک واجب کفایی است، چه بسا بتوان گفت حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن واجب کفایی نیست بلکه واجب عینی است؛ کما این که از حیث ماهیت این حضور ـ که بسا تجدید بیعت با ولی امر قلمداد ‌شود ـ نیز و هر مکلفی که واجد شرائط است و مانعی برای حضور ندارد، باید در آن حضور یابد، پس واجب عینی است. و مانند اعلام برائت پس از نزول سوره برائت که همه کسانی که در منی حاضر بودند باید در برائت از مشرکین حاضر می‌شدند، لهذا فقط حضور «مَن به الکفایه» در این راهپیمایی کفایت نمی‌کند. بنا به این ملاحظات که عرض شد، حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، مخصوصاً در سال جاری، چه بسا بتوان گفت که واجب کفایی نیست بلکه واجب عینی است!

حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن یک همه پرسی سالانه است

آیت الله رشاد با بیان اینکه این حضور یک رفراندوم سالانه گفت: حضور ملت ایران در این راهپیمایی یک همه پرسی سالانه است که از سوی مردم نسبت به اساس انقلاب و نظام و اصول راهبردی کشور و مواضع و موضع‌گیری‌های اصلی نظام و رهبری نوعی همه پرسی می شود و مردم با حضور خود رای مثبت به مبانی انقلاب، مواضع نظام و رهنمودهای رهبری می دهند؛ گویی این حضور نوعی پاسخ مثبت دادن و رای مثبت در صندوق انقلاب و جمهوری اسلامی افکندن است، این خود نوعی رفراندوم است.

این روز ها هر از چندی که یک مدیر عالی که در انجام وظائف خود دچار مشکل می‌شود و برای پنهانسازی ناتوانی و فرار از ناکارآمدی خود بهانه‌ای بتراشد، مسئله فرعی ایجاد می‌کند و اذهان را به امور حاشیه‌ای معطوف می دارد، پیشنهاد نخ نمای رفراندم  را مطرح می‌کند، حضور مردم در یوم الله ۲۲ بهمن رفراندوم است. فردا ببینیم مردم چه می‌گویند و مواضع آنها چیست؟ آیا کسانی که دم از رفراندم‌خواهی می‌زنند به لوازم و پیامدها و نتایج رفراندوم پایبند خواهند بود؟ متاسفانه حوادث نشان داد که چنین نیست ما به پیامدهای رفراندوم ملتزم نیستیم.

تشییع میلیونی سردار حاج قاسم سلیمانی یک رفراندوم بزرگ بود

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اشاره به حضور ده‌ها میلیونی مردم ایران در تشییع و تکریم شهید سردار سپهبد قاسم سلیمان به عنوان یک رفراندوم بزرگ گفت: این تشییع یک رفراندوم نه در مقیاس ملی بلکه در سطح منطقه‌ و جهان بود. آیا به لوازم و نتایج و آثار آن پایبند بودیم؟ آیا وقتی دهان میلیون نفر به کف خیابان ها آمده و سردار نبرد با آمریکا را تکریم و از او تجلیل کردند و از مردی که قصد داشت در حیات خود مرگ امریکا را رقم بزند، و خون پاک او این امر را محقق خواهد ساخت و امریکا و اسرائیل از جغرافیای سیاسی حذف خواهدشد، مردم اینچنین در صحنه میلیونی از او و آرمان و مواضع وی تجلیل و تکریم کردند این به معنای «نه گفتن» به امریکا و «نه گفتن» به مذاکره بود! اما آیا چند روز بعد از شهادت این مرد بزرگ در حالی که هنوز خون او بر زمین ریخته و گرم بود دم از مذاکره نزدند؟ من در منزل شهید سلیمانی و در حضور خانواده آن شهید شخصاً به جناب وزیر محترم امورخارجه عرض کردم بعد از حادثه ترور شهید سلیمانی دیگر کسی حق ندارد از مذاکره دم بزند، و اگر کسی دم از مذاکره بزند یا مزدور بی مزد است یا مزدور با مزد. آنها چنین ضربه‌هایی به ما بزنند و در اندیشه نابودی ما باشند و ما سخن از مذاکره به زبان بیاوریم! من خطاب به ایشان عرض کردم که انشالله این برادران بعد از این، مسیر شهید سلیمانی را ادامه خواهند داد اما بلافاصله سخن از مذاکره با قاتل او مطرح می‌شود، دشمنی که عملاً ما را می کشد. می‌گویند نگویید مرگ بر آمریکا در حالی که او عمل می کند اگر جرات کند و قدرت داشته باشد احدی از مردم ایران زنده نمی گذارد آن وقت می‌گویند: ما حتی به زبان هم مرگ بر آمریکا نگوییم! آنها عملاً مرگ ما را محقق کنند و ما را می کشند آن وقت ما لااقل به زبان هم نگوییم مرگ بر آمریکا این واقعا تاسف آور است.

حضور در راهپیمایی امسال بنا به موقعیت، واجب عینی قلمداد می شود

وی در پایان تاکید کرد: دشمن روی این حضور ها و حماسه ها حساب باز می کند، این خبر دقیق و متقن است که گاهی حتی روسای جمهور امریکا می‌نشینند و راهپیمایی ۲۲ بهمن هر سال را رصد می کنند که بدانند و بینند مردم همچنان پای انقلاب هستند یا نه! این یعنی رفراندوم، این یعنی همه پرسی و این حضور حداکثری یعنی پاسخ مثبت به انقلاب و نظام. بنابر این من عرض می کنم معلوم نیست این سخن دقیق باشد که حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن واجب کفایی است و بعضی از آثار بر این حضور مترتب است که از سنخ واجب عینی بوده و نیز تجدید بیعت شرعی با نظام و مقام ولایت است، بر هر فرد ایرانی و مسلمان واجب است و انشاءلله همه حضور پیدا خواهیم کرد و انجام وظیفه خواهیم داشت.