تأثیرات فرهنگی و اقتصادی شکست هیمنه آمریکا پیگیری شود

انتقام خوب از امریکا احساس خودباوری و توانمندی را در ملت ایران بالا برد و عظمت پوشالی آمریکا را درهم شکست

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیأت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: شهادت شهید سلیمانی برکات زیادی برای ایران، منطقه و حتی مسلمان و آزادی‌خواهان جهان داشت و مردم دنیا را نسبت به شرارت‌های آمریکا آگاه کرد.

وی افزود: تلافی ایران هم بسیار معقول و حساب شده بود و از دستاوردهای شهادت شهادت سردار و همرزمانش بود؛ این تلافی و انتقام خوب، قطعاً احساس خودباوری و احساس توانمندی را در ملت ایران بالا برد و عظمت پوشالی آمریکا را در هم شکست و نشان داد آن طور که آن‌ها مدعی ابرقدرتی هستند شکنندگی هم دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این ماجرا ابعاد خاصی دارد، تصریح کرد: باید این ماجرا با نگاه‌های دقیق‌تر فرهنگی و حتی تاریخی مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد؛ باید ابعاد این ماجرا به درستی موشکافی شده و حتی در کشورهای منطقه بررسی آماری نسبت به نگاه مردم منطقه به این ماجراجویی آمریکا داشته باشیم.

وی اضافه کرد: قطعاً تأثیرات فرهنگی و اقتصادی دارد که باید دنبال شود و نباید آن را رها کنیم و مرتب باید تحلیل شده و تأثیر آن در بعد بین‌المللی هم مورد توجه قرار بگیرد و ببینیم که در فضای بین‌الملل چه بهره‌ای می‌توانیم ببریم.

بررسی علمی تأثیرات شهادت سردار سلیمانی

عضو هیأت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه با تأکید بر اینکه باید روی ابعاد مختلف این قضیه کار کنیم و به صرف یک اتفاق به آن نگاه نکنیم، اظهار کرد: قطعاً پیامدهای زیادی این حادثه دارد گرچه آمریکا و متحدانش تلاش کردند با حادثه هواپیمای اوکراین، این مسئله را تحت‌الشعاع قرار دهند، ولی باید زیرکانه عمل کنیم و آگاهی‌های لازم را در مورد سقوط هواپیما هم به مردم بدهیم.

وی تصریح کرد: ماجرای شهادت سردار سلیمانی باید دائماً در دستور کار مسئولان و کارشناسان باشد و در این زمینه مقالاتی نوشته شده و سمینارهایی بگذاریم تا این پدیده فراموش نشود.

احتمال مداخله آمریکا در حادثه هوایپما

قائمی‌نیا در پاسخ به این سؤال که شهادت سردار سلیمانی سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی و وحدت مردم را بسیار بالا برد، ولی یک کار نادرست در اطلاع‌رسانی حادثه هواپیما آن را تحت‌الشعاع قرار داد آیا نمی‌توانستیم معقولانه‌تر عمل کنیم؟ بیان کرد: به نظرم اولین کاری که باید در این زمینه صورت بگیرد این است که خود مردم مجدداً به صحنه بیایند و از نیروهای مسلح حمایت کنند، گرچه این به معنای آن نیست که اتفاقی که رخ داد دردناک و حادثه بدی نبوده است.

وی با بیان اینکه اشتباهات داخلی به این ماجرا دامن زده، ولی به نظر بنده قطعاً مسبب خارجی دارد که البته خبرگان کار باید نظر دهند، اظهار کرد: معتقدم آمریکا در ماجرای سقوط هواپیما دست داشته است که البته متخصصان سایبری باید آگاهی لازم را به ملت بدهند.

قائمی‌نیا افزود: این ماجرا هرچند دردناک است و واقعاً فاجعه بود، ولی باز در مقابل آن پیروزی که ایران به دستاورد ناچیز است و همه باید به این مسئله مهم توجه کنیم؛ نباید دستاورد پیروزی ایران در انتقام از آمریکا را فراموش کنیم؛ دشمنان در تلاش هستند که تنها بر روی ماجرای هواپیما تلاش کرده و دستاورد پیروزی را نادیده بگیرند.

عضو هیأت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه اضافه کرد: مردم باید خودشان به صحنه بیایند و حمایت خود را از سپاه و نظام در پاسخگویی به آمریکا مورد تاکید قرار دهند و دوباره به همان روحیه روزهای تشییع سردار سلیمانی باز گردیم.

وی با اشاره به نزدیکی ایام ۲۲ بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: معتقدم این اتفاق یعنی حضور مردم در صحنه و حمایت مجدد از نظام و آن وحدت و همدلی به زودی در میان مردم رخ خواهد داد. نخبگان و تحلیلگران سیاسی همواره نسبت به مردم در چنین حوادثی عقب بوده‌اند و مردم نشان داده‌اند که تحلیل درستی از حوادث دارند.

لزوم نگرش واقع‌بینانه به شرایط

قائمی‌نیا در پاسخ به این سؤال که چرا با ناپختگی در ارائه اطلاعات لازم به رسانه‌ها سبب سردرگمی آنان و بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌ها شدیم اظهار کرد: در این زمینه می‌شد بهتر و زودتر عمل کردند که این مسئله جای شک و شبهه ندارد، ولی قبول کنیم که شرایط کشور هم شرایط نرمال و عادی نبود؛ از یکطرف در جنگ قریب‌الوقوع با آمریکا قرار داشتیم و از طرفی همه کشور در حالت آماده باش بودند، لذا باید واقع‌بینانه بنگریم.

وی اذعان کرد: نمی‌دانم که بررسی علل حادثه زمان‌بر بوده یا ماجرای دیگری دلیل این تأخیر بوده است؛ دست کم باید اعلام می‌شد که علت حادثه را بعداً اعلام خواهیم کرد و با قاطعیت نمی‌گفتند که علت آن اختلال در خود هواپیماست. انتظار و سؤال مردم هم این بود که اگر واقعاً شرایط بحرانی بوده است باید پرواز هواپیماها دست کم به مدت یک یا دو روز تعطیل می‌شد.

صداقت؛ راه کسب اعتماد عمومی

قائمی‌نیا با بیان اینکه مطمئناً ارائه پاسخ مناسب به مردم در مورد شبهات و سؤالات ایجاد شده بسیاری از مسائل را برطرف می‌کند، افزود: روایات متعددی در مورد بیان صادقانه داریم که راه نجات ما از حوادث را در همین مسئله می‌دانند. از جمله پیامبر(ص) فرموده‌اند که راه نجات در صداقت است؛ البته مردم از مسئولان انتظار ندارند که مسائل طبقه‌بندی شده را در اختیار آنان بگذارند، ولی مطمئناً اعتماد به مردم منافع زیادی برای نظام دارد.

عضو هیأت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه با تأکید مجدد بر اینکه نباید اجازه دهیم حادثه هواپیما ماجرای انتقام ایران و شکست آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد، افزود: برای بالا بردن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود رابطه صادقانه میان مردم و مسئولان است؛ امام علی(ع) در تعبیری فرموده‌اند: «الصِّدْقُ صَلاحُ کُلِّ شَیْءٍ واَلْکِذْبُ فَسادُ کُلِّ شَیْءٍ؛ راستگویی مایه صلاح هرچیز است و کذب و دروغگویی ریشه همه فسادهاست».

وی افزود: مردم به نیروهای مسلح اعتماد دارند و اگر آن‌ها اطلاعات لازم را به مردم بدهند مطمئناً بخش زیادی از جامعه آن را می‌پذیرند و مطئمنم که شاهد حضور دوباره مردم در صحنه و تکرار وحدت باشکوه مردم که حاصل خون شهدای اخیر بود خواهیم بود.