همایش ملی فلسفه فقه نظام برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ و به نقل  از تسنیم

همایش ملی فلسفه فقه نظام شامگاه چهارشنبه مورخ ۶ آذرماه جاری در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شهر مقدس قم برگزار شد.

آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، طلاب و روحانیون و اساتید فقه در این مراسم حضور داشتند.

آیت‌الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این مراسم اظهار داشت: از نظر ما نظام‌پردازی در شش گام انجام می‌شود، گام نخست واژگان‌پردازی بوده و تعریف الکلمات برای مشخص شدن نظام، الگوها، اسلوب و مبادی نظری ضروری به‌نظر می‌رسد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نظام را جامعه‌شناسان و دانشمندان حوزه مدیریت با سه مؤلفه تعریف می‌کنند، ازنظر ما نظام عبارت است از مجموعه ترکیب یافته از مؤلفه‌های مختلف که باهم در تفاعل بوده و سبب تمییز نظام‌ها می‌شوند.

وی با بیان اینکه نباید تصور کرد هر چیزی که یک نظمی دارد، نظام است گفت: همچنین الگو و نظام در پدیده جدا از هم بوده ولی شهید صدر بین این دو خلط ایجاد کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: هیچ الزام مشخصی وجود ندارد که تفکیک قوا به این شکل موجود انجام شود، ما می‌توانیم تفکیک قوا را به شکل دیگری انجام دهیم، به‌طور مثال به‌حسب قوا و یا به‌حسب شرایطی که در جامعه حاکم است می‌توان تفکیک قوا را پیش برد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین موسویان استاد حوزه علمیه نیز در میزگرد تخصصی این همایش بیان کرد: نگاه دقیق به آموزه‌های اسلامی در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد که این آموزه‌ها در عین تنوع از انسجام داخلی برخوردار است.

وی افزود: ابزارها الگوهای شکل‌گرفته قوانین و مقررات هستند که اوراق قرضه‌ها و دیگر اوراق از مثال‌های آن هستند، همچنین الگوهای رفتاری متناسب با شرایط روز جامعه و با توجه به الگوهای بینشی شکل می‌گیرد.

موسویان بیان کرد: الگوی پوشش امام صادق(ع) با الگوی پوشش ائمه قبل از ایشان تفاوت دارد و این به دلیل مقتضیات جامعه بوده و به الگوهای رفتاری در نظام اقتصادی اسلام مربوط می‌شود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ما باید اهداف نظام اقتصادی دینی را به روش خود اجتهاد کنیم، امام صادق(ع) امنیت، پیشرفت و رشد را به‌عنوان اهداف نظام اقتصادی دینی عنوان می‌کنند.