افزایش میزان پژوهش، کیفیت را فدای کمیت می‌کند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر ابراهیم دادجو عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و نویسنده کتاب «ذات گرایی علمی» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، مشکلات حوزه نویسندگان از حیث محتوا را مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: هنگامی که تولید آثار پژوهش محور از نگاه کمی مورد ارزیابی قرار بگیرد نمی‌تواند معیاری مناسب برای تولید اثر با کیفیت و پژوهشی محسوب شود، اگر هر پژوهشگر و استاد مجبور باشد هر سال حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ اثر پژوهشی ارائه کند، قطعا آفتی برای حوزه پژوهش تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: تولید محتوا‌های پژوهشی این روزها با موانعی روبرو شده، مصوبات مطرح شده درباره افزایش تعداد میزان پژوهش‌ها در مدت زمان کوتاه، کیفیت پژوهش را تحت تاثیر قرار داده، ادامه این روند قطعا مشکلات فراوانی را برای پژوهش و اساتید به دنبال خواهد داشت.

این پژوهشگر تاکید کرد: افزایش تعداد آثار بزرگترین آسیب به حوزه علمی و پژوهشی زده، این اتفاق سبب می‌شود اساتید فرسوده شوند و به جای ایده‌های نو، پخته و خلاقانه به دنبال تامین موظفی خود باشند به بیان دیگر صحنه سازی کنند.

دادجو تداوم روند موجود را یک چالش برای حوزه پژوهش دانست و تصریح کرد: افزایش تعداد آثار پژوهشی زمینه را برای بی سوادی پژوهشگران فراهم می‌کند، زیرا در چنین شرایطی دیگر کسی به دنبال ایده‌های جدید و خلاقیت نخواهد رفت بلکه به دنبال پر کردن کاغذ خواهند بود. لزوم بازنگری و تغییر این دیدگاه به منظور افزایش میزان کیفیت در آثار پژوهشی امری مهم و قابل توجه است.

عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به محدودیت‌های رفاهی و تامین نیاز‌های اولیه زندگی پژوهشگران اظهار کرد: محدودیت در زندگی پژوهشگران و کاهش سطح رفاه آنان سبب می‌شود تا این قشر به فکر کار‌های جانبی باشند و در پی تامین نیاز‌های اولیه زندگی برآیند بدین ترتیب موانعی بر سرراه پژوهش به وجود خواهد آمد.
وی تأکید کرد: خدشه به حوزه نشر و کاهش میزان تیراژ کتاب‌های پژوهشی ضربه بزرگی را به جامعه می‌زند و در مجموع مسیر توسعه و پژوهش را با وقفه روبرو می‌کند. فرآیند کار‌های پژوهشی فرآیندی زمانبر بوده و سبب می‌شود تا نوبت دهی برای نشر کتاب‌های فلسفی با وقفه روبرو شود. البته مشکلات حوزه کاغذ و افزایش قیمت کتاب سبب شده تا این کالا تاثیر غیر قابل انکاری را بر حوزه نشر بگذارد.

نویسنده کتاب «ذات گرایی علمی» با اشاره به ترجمه کتاب «ذات گرایی علمی» گفت: کتاب ذات گرایی علمی به لحاظ علوم فلسفی یک از کتاب‌های جدید بوده که تابه حال در ایران وارد نشده و مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: فلسفه محض به سه دوره تقسیم می‌شود که شامل ماقبل نیوتن که به ذات گرایی واقع گرایانه معروف است و جریان بعد نیوتن که شامل دیدگا‌های کانت و فیلسوفان عمل گرا و انسجام گرا بوده و تحت عنوان ضد ذات گرایی از آن نام برده می‌شود.

این پژوهشگر به دلایل ترجمه «کتاب ذات گرایی» اشاره و اظهار کرد: ترجمه این اثر علاوه بر شناخت جریان می‌تواند راه را برای بررسی و مطالعه این حوزه باز کند؛ لذا برای آشنایی بیشتر من مقدمه‌ای برای کتاب «ذات گرایی علمی» نوشته ام تا مخاطب بتواند آشنایی بیشتری با مباحث مطرح شده داشته باشد.

دادجو به دلیل ترجمه کتاب ذات گرایی اشاره و خاطرنشان کرد: برای شناخت جریان «ذات گرایی علمی» نیازمند وجود چند کتاب ترجمه شده است تا راه برای پژوهش و شناسایی بیشتر اثر فراهم شود. البته کتاب سختی است و هنوز ابعاد آن در ایران نا شناخته است.