اولویت نظام‌پردازی فقهی، مطابق اقتضائات اجتماعی ـ سیاسی عصری

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پی انتصاب آیت‌الله حاج سیدعلیرضا حائری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سمت ریاست مرکز دائره المعارف فقه اهل بیت(س)، آیت‌الله رشاد، طی پیامی این انتصاب را به ایشان تبریک گفت.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ استان تهران و مؤسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این پیام، بر آمادگی حوزه‌های علمیه تهران و نیز واحدهای علمی پژوهشگاه فرهنک و اندیشه‌ی اسلامی برای همکاری در زمینه نظام‌پردازی فقهی بر حسب اقتضائات عصری و رفع نیازمندیهای نظام جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

بهره‌گیری از نظرات افق‌گشای فقیه متفکر و اصولی مبتکر، صدر الشهداء آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر(قدّه)، که مع الاسف چندان که باید مورد توجه کافی قرار نگرفته است، دیگر نکته مورد تاکید در این پیام است.

متن پیام آیت‌الله رشاد به شرح زیر است:

حضرت آیت‌الله حاج سیدعلیرضا حائری (مازال موفقاً)

ریاست مکرم مرکز دائره المعارف فقه اهل بیت(س).

سلام‌ الله علیکم

اکنون که مشیت مبارک نیابت عامه­ی حضرت بقیه الله الأعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)، آیت‌الله العظمی خامنه­ای (دام ظله الوارف)، بر تفویض امر تدبیر شئون مرکز مهم دائره المعارف فقه اهل بیت(سلام الله علیهم) به کف با کفایت حضرت مستطاب عالی تعلق گرفته است، ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق نورانی، حسن اعتماد و انتخاب معظم‌له را به آن برادر فاضل و فرهیخته متواضعانه تبریک عرض می­کنم.

بی‌شک با توکل به ساحت سبحانی و توسل به ذیل عنایات اهل بیت(س)، و در سایه‌­ی تدابیر کارگشا و مراتب فضل و سوابق علمی ارزشمند خویش، این فرصت فرخنده را به مجالی مغتنم برای تقویت و ارتقاء این مرکز علمی فقهی معتبر و موفق تبدیل خواهید فرمود.

چنان که انتظار می‌رود: نظام‌پردازی فقهی و صورت‌بندی فقه غنی و قویم شیعه را، که میراث هزارساله‌ی سلف صالح است، حسب اقتضائات اجتماعی ـ سیاسی عصری، خاصه در جهت تامین نیازمندی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، در اولویت اقدامات آن مرکز قرار خواهید داد. نظرات افق‌گشای فقیه متفکر و اصولی مبتکر، صدر الشهداء آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر(قدّه)، که جناب عالی از تلامذه آن بزرگ بشمارید، سرمایه‌ی عظیمی برای این مقصود قلمداد می‌شود اما مع الاسف چندان که باید هنوز مورد توجه کافی قرار نگرفته است.

اینک به عنوان خادم حوزه­ی عریق عاصمه­‌ی ام القرای اسلام، به اقتضای ارادت قدیم، و به حکم تکلیف شرعی و تعلقات صنفی، بدین­وسیله آمادگی ارکان حوزه­ی علمیه­‌ی تهران و نیز گروه‌های علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی را، برای هرگونه مساعدت و معاضدت با آن جناب در راستای تحقق رهنمودها و تدابیر رهبری فرهمند و فرزانه‌ی انقلاب اسلامی اعلام می­دارم.

با اغتنام فرصت، خدمات و خاطره­ی فقیه نواندیش، شاگرد برجسته‌ی شهید صدر(قدّس سرّهما) و یار باوفای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی را گرامی داشته، از بارگاه باری برای آن راحل رستگار رحمت و مغفرت مسئلت می­کنم.

علی‌اکبر رشاد

رئیس شورای حوزه‌­های علمیه­‌ی استان تهران

۲۰/۲/۱۳۹۸ / چهارم رمضان المبارک۱۴۴۰