ایزدهی: بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به دین و مردم‌سالاری است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه در گفت‌وگو با ایکنا درباره ابعاد مهم بیانیه گام دوم انقلاب گفت: با توجه به اینکه برخی دچار این گمان و توهم بودند که انقلاب اسلامی به ۴۰ سالگی نخواهد رسید، انقلاب اسلامی به بن‌‌بست رسیده، ساختار نظام جواب نمی‌دهد و نرام‌افزار اداره انقلاب ناکارآمد است، اما رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به چند نکته را هوشمندانه‌ مطرح کردند.

وی ادامه داد: نکته اول اینکه ما چهل سال در این انقلاب حرکت و حضور داشتیم و اتفاقاتی در این مدت رقم خورد که در مقایسه با تمام انقلاب‌ها بی‌نظیر است و انقلاب به مثابه موجودی زنده، فعال و بانشاط به گونه‌ای رفتار کرده که در طول چهل سال گذشته همچنان مردم رویکرد انقلابی دارند و در میانه میدان هستند.

ایزدهی اظهار کرد: در خیلی از انقلاب‌ها فرض بر این است که بعد از چند سال، شرایط انقلابی به شرایط عادی و عرفی تبدیل و به عبارتی انقلاب به قانون تبدیل می‌شود و کشور از وضعیت انقلابی عبور می‌کند، اما در کشور ما همچنان مردم رویکرد انقلابی دارند و رهبر انقلاب می‌فرمایند که من انقلابی هستم و تحقق اهداف کشور با تراز آرمان‌های انقلاب سنجیده می‌شود.

وی افزود: در ذیل این انقلاب مؤلفه‌های بسیاری وجود دارد که در هیچ انقلابی دیده نشده است. برای نمونه مقوله مردمسالاری و حضور مردم در انقلاب اسلامی در بین تمامی انقلاب‌های بزرگ، بی‌نظیر است که مردم از روز اول در انقلاب بودند و هنوز هم مردم پایه و محور نظام هستند. محوریت عدالت، تلاش برای پیشرفت علمی، تبدیل شدن به الگو برای جهان تحت سلطه و ایجاد نظام معنایی خاص از جمله دستاوردهای گام اول بوده است.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی بیان کرد: جریان شیعی در طول تاریخ یک نیروی ضعیف و محدود بوده است و امروزه به مثابه یک قدرت محوری و کلان در عالم تلقی می‌شود که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بوده که در برابر نظام دو قطبی سابق و تک‌قطبی امروز قد علم کرده است. به عبارتی با از بین رفتن بلوک شرق، عملاً نظام لیبرال دموکراسی و جهان غرب هماورد اصلی خود را نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر تفکر شیعی می‌داند.

وی اظهار کرد: در کنار این پیش‌فرض‌های ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی و افتخارآفرینی‌های زیاد در این مدت نشان می‌دهد انقلاب مراحل خود را پیموده و از یک نهال نورس، نحیف و کوچک به یک درخت تناور تبدیل شده است، اما با وجود این رهبری انقلاب این را گام اول انقلاب می‌دانند و نه فقط به بن‌بست‌ نرسیده و کارش به پایان نرسیده، بلکه تازه گام اول را برداشته و این نظام قرار است به انقلاب مهدوی متصل شود.

وی تصریح کرد: طبیعی است که این ایده وقتی می‌تواند به نظام مهدوی متصل شود که قابلیت الگوبرداری داشته باشد و بتواند به تمدن تبدیل شود و نرم‌افزار متناسب با تمدن اسلامی را که همان علوم انسانی اسلامی است تولید کند و به آینده باور داشته باشد.

ایزدهی یادآور شد: این چشم‌اندازی که رهبری انقلاب برای سالیان آینده تصویر کردند و نوع نگاهی که انقلاب را در سایه رویکرد تمدنی و هماوردی می‌بیند بسترساز برداشتن گام دوم شده است. امروزه هماوردی با نظام‌های غربی از حیث شعار و عمل انجام می‌شود، اما نکته محوری آن است که انقلاب اسلامی به مثابه تمدن نوینی مبتنی بر آموزه‌های اصیل بتواند بر تمدن مبتنی بر مادی‌گری غلبه کند و جایگزین آن شود.

وی تأکید کرد: امروزه نظامی که بر محور فطرت، عدالت و مردمسالاری دینی بنا شده باشد و بتواند الگویی اسلامی و بومی برای اداره جامعه در ذیل همه خرده‌نظام‌ها، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، ارائه کند و آن را به سبک زندگی تبدیل کند قابلیت جهانی شدن پیدا می‌کند. تا امروز گام‌های زیادی را پیموده‌ایم، اما همه این‌ها گام اول بوده و برای برداشتن گام‌های بعد باید اهتمام جدی داشت و بر همان مبنای نگاه بلندمدت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و تولید علم کنیم و این گونه می‌شود که انقلاب اسلامی چشمه جوشان پایان‌‌ناپذیری خواهد شد که نه فقط برای جمهوری اسلامی بلکه برای همه جوامع می‌تواند مفید باشد و الگوبرداری شود.

ایزدهی ابراز کرد: این نگاهی است که مبتنی بر رویکرد حداکثری به آموزه‌های دین، معنویات و اخلاق و عدالت در جامعه است و از طرفی نگاه حداکثری به مردمسالاری نیز دارد. این نوع نگاه به زمین و آسمان، دین و دنیا و سعادت و رفاه، نگاه بسیار مؤثری است و اگر این نگاه قابلیت الگوبرداری و تحقق حداکثری نداشت، هیچ‌گاه نظام‌های غربی و در رأس آن‌ها، آمریکا، با جمهوری اسلامی ایران هماوردی نمی‌کردند، اما می‌بینیم که امروزه همه آن‌ها ظرفیت و توان خود را برای ناکارآمد کردن نظام به کار گرفته‌اند و اعمال تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و ایجاد ناامنی برای جلوگیری از الگو شدن این نظام است و در انتخابات آمریکا، ایران پربسامدترین واژگان در میان رقبا بود.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی با بیان اینکه اصل این اهتمام دشمنان نشان می‌دهد این منطق بسیار قوی است و دشمنان قدرت این منطق را به فراست دریافتند و برای از بین بدن آن تلاش می‌کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب فارغ از جزئیات، دولت‌ها، رفتارها و برخی ناکارآمدی‌ها به صحنه آمدند و نقشه راه آینده را مبتنی بر تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی تدوین کردند. تبیین ابعاد این بیانیه نیاز به کار تحقیقی جدی دارد که باید به ساختار و دانش مشخصی برسد و این دانش در رویکرد تمدنی به الگوی مشخصی برسد که همان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.