دوران نوجوانی زمانی است که بحران هویت در آن رخ می‌دهد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای علمی گروه اخلاق و تربیت مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دفتر قم برگزار شد.

دکتر حمزه عبدی محقق و پژوهشگرحوزه روانشناسی با حضور در این شورای علمی به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر عبدی در ابتدای این جلسه گفت: هویت، احساس هر فرد نسبت به خودش و اینکه چه کسی هست، می‌باشد. ادراک شما از اعمالتان، افکارتان و تعاملاتتان با دیگران تحت تاثیر همین هویتی که برای خود تعریف کرده اید، قرار دارد. هویت تعریف ما از خودمان که شامل ارزش‌ها، باورها و شخصیت ماست، به علاوه نقش‌های ما در جامعه و خانواده، علایق، خاطرات و امیدمان به آینده را نیز شامل می شود.

عبدی ادامه داد: بحران هویت می‌تواند در دوران نوجوانی رخ دهد، به طور معمول هویت قبل از بزرگسالی پیشرفت می‌کند و لازم است مرحله نوجوانی را ترک کند تا بتواند به عنوان یک بزرگسال عمل کند. بدون کشف هویت در این دوران، بحران هویت با علائمی مانند دوری از اجتماع، ارتکاب به جرم یا مصرف مواد، رفتارهای منفی و عدم اطمینان به اهداف رخ می‌دهد. داشتن اعتماد به نفس به نوجوان این توانایی را می‌دهد که بتوانند انتخاب‌هایی بهتر و مناسب‌تر داشته باشد.

وی افزود: دوران نوجوانی را باید زمانی دانست که بحران هویت رخ می‌دهد، در این مرحله بسیاری از مشاوران بحران هویت را همراه با پریشانی می‌دانند، جایی که فرد یاد می‌گیرد با خودش صادق باشد. اما اگر در محیط سالم که لازمه یادگیری درس‌های زندگی در دوران کودکی است، حضور نداشته باشد؛ احتمال این که با موفقیت از این مرحله بگذرد کم شده و با ورود به بزرگسالی، سرگردانی و کمبودها درباره‌ی هویتش آشکارتر خواهد شد.