علیدوست: منکر ضعف‌های حوزه نیستیم، اما از دایره انصاف خارج نشویم

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از رسا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در آیین افتتاحیه جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) اظهار داشت: به دلیل شرایط زمانی ویژه ما تراث زیادی از این امام همام نداریم ولی آن چه از ایشان نقل شده همه تحفه و ناب است، هرچند همه کلمات ائمه طاهرین(ع) این گونه است ولی از امام هادی(ع) روایات عجیبی نقل شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: ایشان می فرمایند: «اگر در عصر غیبت امام نبودند عالمانی که به امام زمان(عج) دعوت کنند، از دین خدا با برهان دفاع کنند، نجات دهند ضعفای شیعه را از شر ابلیس و سیل دشمنان اهل بیت(ع) هیچ کس باقی نمی ماند مگر این که از دین خدا بر می گشت ولی این عالمان زمام قلوب شیعیان را به دست می‌گیرند و این گروه از بالاترین انسان ها نزد خداوند است»؛ در این روایت ایشان هم رسالت عالم را بیان می کند، هم ابراز کار عالم را نشان می دهد، هم نقش و اثر عالم در جامعه را به تصویر می کشد و در نهایت جایگاه عالم دینی را نزد خداوند تشریح می کند.

آیت‌الله علیدوست ابراز داشت: با توجه به این که این روایت پیش از ولادت امام زمان(عج) است، پیش‌گویی اول این است که بعد از غیبت امام زمان(عج) است که امواج گمراهی در جامعه پر می‌شود و این عالمان هستند که نسبت به مردم دستگیری می‌کنند؛ امام هادی(ع) در این روایت در حقیقت خبر نمی دهند بلکه وظیفه عالم را تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به این که یکی از وظایف علما، آشنا کردن همه انسان ها با امام زمان(عج) است، ابراز کرد: عالمان دست مردم را در دست امام می گذارند و عامل ربط و پیوند می‌شوند؛ در مرتبه دوم علما باید از دین خدا دفاع می‌کنند، یعنی همانطور که یک رزمنده از مرز دفاع می کند یا نظامیان از شهرها حفاظت می کنند و من و شما شب راحت می‌خوابیم همین طور یک عالم دینی گاهی به بیان خود، گاهی به پاسخ شبهات و گاهی با رفتاری علمی خود از دین دفاع می‌کند.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه تأکید کرد: کار سومی که عالم دینی انجام می‌دهد این است که عبادالله را نجات می‌دهد، یعنی این طور نیست که او مسائل دین را بیان کرده و آنها را رها کند، بلکه راه می افتد و زمام امور مردم را به دست می گیرد تا گمراه نشود؛ ممکن کلاس بگذارد، تبلیغ برود، مسجدی را اداره کند و یا ایتام آل محمد را دستگیری کند، ابزار کار عالم هم حجت های خدا هستند که شامل آیات قرآن، روایات اهل بیت(ع) و بیانات عالمان بزرگ دین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: ابزار عالم، خواب و قصه و استخاره نیست بلکه ابزار کار او حجج الهی است و شما برای این مسأله به حوزه آمده اید که با این ابزار آشنا شوید؛ امروز تنها با برهان و استدلال و عمل می‌توانیم از دین خدا دفاع کنیم، بنده باز هم عرض کرده ام که طلبه وقتی به حوزه وارد می‌شود دوره سطوح برای او همچون دوره شیرخوارگی طفل است، چون در این دوره آماده می‌شود تا با قرآن و تراث و متون عالمان دین آشنا شوند.

آیت‌الله علیدوست با تأکید بر این که باید دوره سطح حوزه به خوبی خوانده شود، تصریح کرد: برخی عذرشان جهل شان است؛ مرتب به فایده داشتن این دروس ایراد می گیرند، اتفاقا افرادی که برنامه ریزی کردند خوب برنامه ریخته اند؛ به ویژه در این دوران ابزار کار عالم، حجج‌الله است و باید معارف دین را از سرچشمه بگیرد و به مردم منتقل کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه یادآور شد: امروز اگر صدای اذانی شنیده می‌شود، اگر نام اهل بیت(ع) و اسلام برده می شود و مردم در حد خود به فقه عمل می‌کنند و نام خدا را می برند در اثر وجود همین عالمان است که با فضیلت ترین افراد نزد خداوند هستند، چون امام هادی(ع) فرمودند: «اگر این عالمان نبودند همه از دین خدا منحرف می‌شدند» چون دشمنان ما از جمله بنی‌امیه و بنی‌عباس در طول تاریخ به هیچ چیزی از دین اعتقاد نداشتند.

وی تصریح کرد: ما در دورانی قرار داریم که مشکلات زیادی در حوزه وجود دارد که کسی منکر آن نیست، ولی اگر زندگی عالمان دینی را مطالعه کنید، هیچ زمانی حوزه های شیعه از امکانات فراهم نبوده است؛ حتی ما گاهی اوقات بعد از انقلاب می خواستیم کتابی معروف را داشته باشیم هرچه در قم گشتیم پیدا نکردیم ولی امروز خداوند این نعمت بزرگ را به ما داده و به موازات آن از ما مطالبه خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان این که هیچ طلبه‌ای برای اتلاف وقت خود عذری ندارد، خاطرنشان کرد: این آیه قرآن است که از لحظه لحظه عمر انسان در روز قیامت سؤال می‌کنند به همین جهت اسراف وقت برای طلبه جایز نیست همچنانکه مجاز نیستیم دو قطره آب را بیهوده بیرون بریزیم؛ شما از وقت و امکانات استفاده کنید و درس ها را با قوت بخوانید و مطالعه و مباحثه را فراموش نکنید.

وی خاطرنشان کرد: از وقتی که ما به حوزه‌های علمیه نگاه می کنیم همواره یک سری محسنات و یک سری ضعف هایی داشته است و هیچ نمی توانیم به آن نمره بیست بدهیم چون تنها وقتی یک مجموعه نمره بیست می‌گیرد که معصوم در آن حضور داشته باشد؛ حوزه علمیه هم یک پدیده بشری است و اگر کسی بخواهد به این حوزه نگاه کند ظرفیت‌های بسیار بزرگی در کنار نواقص می‌بیند ولی ما وظیفه داریم که از این تشکیلات دفاع کنیم.

آیت‌الله علیدوست ابراز داشت: من خدا را گواه می گیرم که به دلیل روحانی بودن خودم این سخن را نمی‌گویم؛ بلکه اگر روحانی نبودم و این خدمات،‌تلاش ها و کارها را می دیدم باز هم دفاع می کردم، تجربه ثابت کرده افرادی که از روحانیت فاصله می‌گیرند در نهایت از دین فاصله می‌گیرند و کسانی که به حوزه و روحانیت علاقه‌مند هستند از دین بریده نمی شوند همچنان که شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم غالبا افرادی بودند که با روحانیت و مساجد در ارتباط بودند.

وی با اشاره به این که حوزه‌های علمیه به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیروهای زیادی را برای خدمت‌رسانی به نظام و انقلاب آماده کرده است، تصریح کرد: آیا سزاوار است که عده ای چنین نهاد مبارکی را به اسم نقد مشفقانه تضعیف کنند؟ وظیفه ما این است که با درس خواندن و عمل و زبان از این جریان دفاع کنیم هرچند منکر عیب های موجود نیستیم و آنها را بیان می‌کنیم.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه تأکید کرد: بنده هم به عنوان مسؤول کرسی‌های نظریه‌پردازی علوم نقلی حوزه و همچنین مسؤول انجمن فقه و حقوق حوزه می‌گویم آماده هستیم که اگر کسی حرف و نظری دارد، در جمعی علمی مطالب را بشنویم و جواب دهیم؛ تاکید می‌کنیم آغوش حوزه برای کسانی که نقد مشفقانه دارند باز است و اگر کسی نظری دارد و بیاید به صورت علمی بیان کند ما قبول کنیم، اما این که در یک سری جمع‌های عمومی و در حال سخنرانی ایراد بگیریم و حوزه را بکوبیم، نقد مشفقانه نیست.