اسدی‌نسب: طلاب باید با برنامه‌ریزی مناسب ملزم به شرکت در مباحثه شوند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام محمدعلی اسدی‌نسب عضو هیأت علمی گروه قرآن‌‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه در گفت‌وگو با رسا با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه از دهم شهریور، طلاب علوم دینی را به درس خواندن صحیح همراه تعمق و تأمل در متون درسی توصیه کرد.

وی نقش زهد و قناعت، و تحمل سختی‌ها را برای رسیدن به مراتب عالی تحصیلی بسیار مؤثر خواند و افزود: اگر یک طلبه درس‌هایش را به خوبی بخواند و فراگیرد در مدت ۱۰ سال مجتهد و صاحب‌نظر می‌شود اما اگر اهمیتی ندهد صد سال هم درس بخواند فایده‌ای ندارد.

عضو هیأت علمی گروه قرآن‌‌پژوهی در ادامه از اهمیت ایجاد نشاط علمی در بین طلاب سخن گفت و اظهار داشت: نشاط علمی نیازمند به انگیزه و انگیزه نیازمند به معرفت است و معرفت نیز از ناحیه استادان حاصل می‌شود.

وی گفت: استادان باید ضرورت فراگیری علوم دینی را به طلاب و دانش‌پژوهان گوشزد کنند و متذکر شوند که هیچ علمی مانند علم دین در سرنوشت آنان مؤثر نیست و همواره طلاب در هر وادی که وارد شوند نیازمند این علم هستند.

حجت‌الاسلام اسدی‌نسب با اشاره به این‌که طلبه‌ها مشکل معاش دارند، نقش تبیین روحیه اخلاقی و زهد را برای آنان مهم دانست و خاطرنشان کرد: انگیزه طلاب باید انگیزه الهی و دینی باشد و بدانند آنچه می‌خوانند بهترین سرمایه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقش مباحثه در فراگیری علوم دینی و برنامه‌ریزی برای تقویت این سنت حسنه اشاره کرد و گفت: حضور و غیاب طلاب نباید تنها منحصر به حضور در کلاس درس شود بلکه در مباحثه هم حضور و غیاب صورت گیرد.

عضو هیأت علمی گروه قرآن‌‌پژوهی ابراز کرد: طلاب باید بدانند که درس حوزه مانند دروس دانشگاهی نیست باید چند نفر با هم بنشینند و به آنچه خوانده‌اند را برای یکدیگر بازگو کنند تا به نتیجه برسند در غیر این صورت آنچه می‌خوانند را نمی‌توانند درست بفهند و حفظ کنند.