آموزش نویسندگی در مساجد/ نویسندگان به مساجد دعوت شوند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در پاسخ به سوال خبرگزاری شبستان مبنی بر اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چه نقشی در ترویج مطالعه در جامعه و تشویق جوانان به کتابخوانی دارند گفت: یک روایتی بر دیوار برخی مساجد دیدم که خیلی قابل توجه است.

این روایت می گوید مومن در مسجد مثل ماهی در آب است و منافق در مسجد مثل پرنده در قفس. مسجد در تاریخ ما پایگاه فکری، تصمیم گیری های سیاسی و نظامی بوده است. در زمان پیامبر (ص) وقتی از جنگ برمی گشتند تحلیل، بررسی جنگ، بازسازی و بازآفرینی افراد در مسجد اتاق می افتاد.

دکتر سنگری اظهار داشت: امروز مسجد بیشتر مفهوم عبادت صرف و نماز را به ذهن تداعی می کند در صورتی که واقعیت مسجد فراتر از اینهاست. با وقوع انقلاب اسلامی مسجد یک مقدار جایگاه خود را پیدا کرد و برخی فعالیت های هنری و حتی ورزشی در مسجد اتفاق افتاد. همه ما مسجد الجواد را به خاطر داریم که مرحوم فردی آمد جمعی از بچه ها را در آن مسجد جمع کرد و داستان بخوانند و بنویسند و حاصل آنجا یک سری داستان نویسان بسیار شاخص امروز شد. این نشان می دهد که مسجد می تواند فضایی برای پرورش اندیشه و فکر باشد.

این نویسنده و محقق با بیان اینکه کتابخانه مساجد باید تقویت شود، عنوان کرد: فرهنگ کتابخوانی باید در مسجد باب شود. چه اشکالی دارد بین الصلاتین یک کتاب معرفی کنیم، به جای سخنرانی در بین دو نماز می توان در دو دقیقه یک کتاب خوب را معرفی کرد. چه اشکالی دارد از تابلوهای الکترونیکی در مسجد استفاده کنیم و از طریق آن کتاب معرفی کنیم یا بخشی از یک کتاب را مطرح کنیم. چه اشکالی دارد تصویر یک کتاب در مسجد پیشاروی نمازگزاران باشد و آن را ببیند؛ اینها یک نوع تنوع است. چه اشکالی دارد هر بار بین الصلاتین یک نویسنده به مسجد دعوت شود و دو دقیقه خودش و کتابش را معرفی کند؛ این اتفاقات ساده است و هزینه بر هم نیست، این کارها نه توان زیاد می خواهد نه زمان زیاد و نه تومان زیاد می خواهد. می شود از این موقعیت ها بهره گیری کرد.

دکتر سنگری اظهار داشت: اخیرا دیدم که در نماز جمعه کتاب معرفی می کنند، این اتفاق خوبی است می توانیم این فضا را در مساجد خود فراهم کنیم. یادم هست یک روزی چنین چیزی بود اما سببش را نفهمیدم که چرا جمعش کردند، در خیابان ها یک ویترین گردان بود که کتاب داشت، تعدادی کتاب در آن وجود داشت که معرفی می شد. زمانی می گفتند اگر کتاب بگذاریم آنها را برمی دارند الان در فرودگاه و ایستگاه ها کتاب گذاشتند و مردم می خوانند و دوباره سر جایش می گذارند. این فرهنگ را باید رشد دهیم، باید آموزش نویسندگی در مساجد داشته باشیم چون ما در مجموع مساجد بچه های خوب، خوش استعداد داریم که می توانیم از استعداد و ظرفیت آنها استفاده کنیم.