جلب اعتماد مردم با تجربیات شرکت‌های پیام‌رسان

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هشتمین ویژه برنامه تلویزیونی صفر و یک با مشارکت مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه روی آنتن زنده شبکه چهار سیما رفت.

در این ویژه برنامه تلویزیونی، محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتا درباره مالکیت ایتا گفت: شرکت ایتامتعلق به خود شرکت سامانه فناوری توبا و مجموعه مرکز فرهنگی هاتف است که سهامدارهای این دو مجموعه یک هولدینگ هستند که به صورت مشخص بر روی ایتا سرمایه گذاری کرده اند.
وی با بیان اینکه شرکت ما تا الان خصوصی بوده، ادامه داد: یک شرکتی با سابقه ۱۲ ساله در سیستم‌های پیام کوتاه و همچنین طرف قرارداد با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هستیم.
غفاری گفت: ما یک پیام رسان کاملا نوپایی هستیم و نزدیک به دوماه و نیم است وارد اپ استورها شده ایم که طی ۲۲روزی که بر سرزبان ها افتاده‌ایم، میانگین حدود ۱۰۰هزار ورودی داشتیم و یک میلیون و ۴۰۰هزار کاربرنیز داریم.
مدیر پیام رسان ایتا افزود: یکی از اتفاقاتی که در سیستم ما افتاد این بود که چون در طی دو روز ۳۰۰هزار ورودی داشتیم ورودی را بستیم تا بتوانیم سخت افزار آن را تهیه کنیم که در این باره نیز از مردم عذر خواهی هم کردیم.
غفاری در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که دوباره این اتفاق نیفتد، اظهار کرد: در سیستم های شبکه های مجازی مشخصا مردم باید بدانند سیستم پیام رسانی یک تکنولوژی، “های تک” است.
وی با بیان اینکه قطعا دشمنان ما نمی خواهد جوانان ما به این تکنولوژی ها دست یابند ادامه داد: اشراف به تکنولوژی نیاز به زمان دارد.
غفاری گفت: در مجموعه ایتا حرکت درست شکل گرفته اما اینکه ما ضعف هایی داریم و نتوانسته ایم همانند دیگر پیام رسان ها باشیم، در حال رایزنی هستیم تا سخت افزار را تهیه کنیم تا این روند را ادامه دهیم.
محمدیار احمدی مدیر روابط عمومی پیام رسان بله درباره مالکیت بله گفت: مالکیت ما بانک ملی است و بیشترین درصد از مالکیت برای هولدینگ سداد است.
وی در پاسخ به این سوال که به لحاظ فنی از الزامات کافی برخوردار هستید یا خیر، گفت: فناوری شبکه های جتماعی بسیار ویژه است و پیام رسان بله روی لبه تکنولوژی حرکت می کند لذا برای مقیاس گرفتن و بزرگ شدن آماده هستیم.
مدیر روابط عمومی پیام رسان بله ادامه داد: تراکنش مالی در سیستم ما انجام می شود و به همان مقدار که پیام جابه جا می شود پول هم جابه جا می شود لذا برای اینکه تاییدیه بانک مرکزی را هم بگیریم کل پاکت های جا به جایی هایمان را رمزگذاری می کنیم.
یاراحمدی اظهار کرد: ما سه سال پیش شروع به کار کردیم که در آن زمان یک رقیب خارجی و چندین رقیب داخلی داشتیم لذا به گونه ای حرکت کردیم که بتوانیم همگام با رقیب های قوی حرکت کنیم و سهمی در بازار بگیریم.
وی افزود: ما با بحث های فیلترینگ نه تنها موافق نیستیم بلکه معتقدیم آسیب زا است.
مدیر روابط عمومی بله ادامه داد: تیمی که در شرکت بله جمع شده است حدود ۶۵ نفر است لذا ظرفیت این را داریم که ۲۰۰ نفر دیگر نیز اضافه شوند.
یاراحمدی گفت: در حال حاضر شورای عالی فضای مجازی ۵ پیام رسان را مشخصا اعلام کرده و یکسری ظرفیت در اختیار آنها قرارداده است.
وی با بیان اینکه تبلیغات تلویزیون برای برخی پیام رسان ها انحصاری شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۵ پیام رسان بومی مورد حمایت حاکمیت هستند و پیام رسان بله در این لیست قرار ندارد.
یاراحمدی اظهار کرد: اقای وزیر گفتند لیست در شورای عالی فضای مجازی بسته شده است که ما مراجعه کردیم اما نتیجه ای نداشت.
غفاری گفت: ماهم مثل دوستان بله پیگیری کردیم که در لیست حمایتی قرار بگیریم زیرا یک شرکت خصوصی بودیم و نیاز به تسهیلات داشتیم.
وی تصریح کرد: وقتی حاکمیت پیام رسان ها را تایید می کند باید شاخص ها را هم اعلام کند.
مدیر پیام رسان ایتا با بیان اینکه با همه توان سخت افزاری که دارم Backendخود را تقویت میکنم افزود: در ایتا ۱۲ نفر هستیم و با حداکثر توان به کار خود ادامه می دهیم.
یاراحمدی گفت: باید درموضع شفاف سازی عمل شود نه در موضع حمایت از نهاد.
محمدصالح مفتاح فعال رسانه های اجتماعی درباره خدمات پیام رسانها، گفت: متاسفانه خدمات دهنده های ایرانی بسیار کم کار کرده اند و بیشتر از آنچه به تجربه های کاربری توجه کنند به ظواهر کار توجه می کنند.
وی ادامه داد: در مورد ایتا با سرویسی مواجه هستیم که از نظر ظاهر هیچ خلاقیتی دیده نمی شود و با مهندسی معکوس تلاش کرده اند چیزی شبیه تلگرام را به مخاطب عرضه کنند.
مفتاح افزود: ایرادی که به مجموعه بله می توان گرفت این است که تبلیغات زیادی را از سوی آنها شاهد نیستیم.
وی گفت: در مورد مدل درامدی باید بگویم خیلی خوب است که دولت حمایت کند اما مهم تر از ان این است که این پیام رسان ها بتوانند روی پای خود بایستند.
مفتاح خاطرنشان کرد: تجربیات شرکت های پیام رسان بسیار مهم است برای اینکه مردم بتوانند اعتماد کنند.