حسینی: اصلی‌ترین دلیل استقبال مردم از نمایشگاه کتاب، در دسترس نبودن کتاب برای مخاطبان است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مصاحبه با سید غلامرضا حسینی مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه با توجه به حضور پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب سی و یکم در ادامه خدمتتان ارائه می گردد :

با سلام؛ لطفا بفرمایید که با چه تعداد آثار در این دوره از نمایشگاه حضور یافته‌اید؟

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تا کنون حدود هزار عنوان کتاب منتشر کرده که حدود هفتصد عنوان از این آثار، آثار فعالی هستند که در این نمایشگاه هم عرضه شده و آثار جدید ما که از نمایشگاه سال قبل تا امسال برای اولین بار در این دوره از نمایشگاه عرضه شده حدود هفتاد و دو عنوان می‌باشد.

در ارتباط با گرانی کتاب، آیا شما برای علاقمندان کتاب تخفیف خاصی در نظر گرفته‌اید؟

اگر ما بخواهیم کتاب را با کالاهای دیگر که در سبد خرید خانواده قرار می‌گیرد مقایسه کنیم، از لحاظ تورم صورت گرفته و غیره، گرانی آن ممکن است که خیلی مشهود نباشد ولی وقتی به صورت جداگانه نگاه می‌کنیم؛ بله این ایراد به صنعت نشر وارد است. بخش عمده گرانی بخاطر تیراژ کم است. ما سعی کردیم که خیلی نگاه اقتصادی به کارهایمان نداشته باشیم و در حداقل سود ممکن باقی خواهیم ماند و این سود حداقلی هم یعنی بتوانیم با پول فروش کتاب، مجددا همان کتاب را چاپ کنیم. در نمایشگاه هم با تخفیف ۱۵ درصدی حضور داشته‌ایم تا بتوانیم نظر مخاطبان خود را تا حدودی جلب کنیم.

بنظر شما اگر این نمایشگاه فعلی در طول سال هم دایر باشد، بازهم مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟

سوال شما، سوالی خوب و تخصصی است. این نکته را نباید اینگونه مطرح کرد که بیاییم و نمایشگاه کتاب را در طول سال دایر کنیم. باید ببینم که چرا استقبال از نمایشگاه به نظر ما اینقدر زیاد است. این را باید در واقع واکاوی کنیم و بررسی کنیم که به نظر من اصلی‌ترین دلیل شلوغی نمایشگاه و استقبال زیاد مردم از نمایشگاه کتاب، دردسترس نبودن کتاب برای مخاطبان است. یعنی ما ویترین برای عرضه‌ی کتاب در کشور کم داریم. ماحصل آن می‌شود یک فروشگاه بزرگ کتاب در قالب یک نمایشگاه بین‌المللی. باید به جای کمیت، کیفیت آثار در جهت استفاده بهتر مخاطب تغییر دهیم.

از نظر حضرتعالی چه باید کرد تا نمایشگاه پربارتری برای علاقمندان فراهم شود؟

آنچه که به عنوان مدل نمایشگاه مطلوب باید از آن یاد کرد آن است که ما نمایشگاه را به سمت تخصصی شدن ببریم. یکی از نکات مورد توجه در این بحث تفکیک بخش‌ها و حوزه‌های مختلف آن است، یعنی بخش آموزشی در یک بازه زمانی، بخش کودک و نوجوان زمانی دیگر و بخش تخصصی و دانشگاهی نیز در زمان مشخص شده دیگری با تفکیک از همدیگر برگزار شود.

کار دیگری که در نمایشگاه می‌شود کرد این است که بیاییم برای نمایشگاه زمان بگزاریم یعنی بگوییم مثلا ناشر تنها می‌تواند کتاب‌های چاپ شده حداکثر در سه سال گذشته خود را به نمایشگاه بیاورد. ممکن است الان ناشری کتابی را با خود آورده که پانزده سال قبل منتشر کرده و تیراژ خود را داشته باشد و همچنان این کتاب را در نمایشگاه تکرار می‌کند که به نظر بنده این یک آسیب است که باید برای سال‌های آینده حل شود.

و نکته آخر؟

ممنون از وقتی که در اختیار من قرار دادید و از شما تشکر می‌کنم.