آیت‌الله رشاد: جهش علمی شیعه در دوران انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از مهر، آیت الله علی‌اکبر رشاد رئیس و موسس پژوشگاه در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن رسول اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه در برخی از شاخه‌ها مکاتب حکمی شیعی و اسلامی مورد توجه خاص قرار گرفته است، گفت: هر چند در برخی از عرصه‌ها با انجام فعالیت‌های پژوهشی توانسته به دستاوردهای مطلوبی برسیم اما در برخی دیگر از شاخه‌ها در شناخت، معرفی و بررسی کارهای انجام شده با مشکلاتی روبرو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی از اساتید شیعی در عرصه‌های علوم انسانی کار کرده‌اند، اضافه کرد: امتداد آموزه‌های اسلامی در عرصه‌ها مختلف به خوبی قابل مشاهده است که یکی از این حوزه‌ها طب متعالی است که در این عرصه حرفی برای گفتن داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: فلسفه‌های سیاسی موجود در جهان بر اساس آموزه‌های اسلامی در حال متحول شدن است اما در برخی از عرصه‌ها از جمله عرصه فقه در مرحله توسعه قرار داریم چراکه مباحث جدیدی مطرح شده که باید به صورت گسترده‌تر به آن‌ها پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در حوزه اصول با مکاتب جدید و در حوزه تفسیر با پدیده‌های جدید روبرو شده‌ایم، مطرح کرد: برای شناسایی مطلوب این پدیده‌ها و مکاتب و بهره‌برداری از آن‌ها باید نسبت به استفاده از علوم گذشتگان نیز توجه لازم را داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اینکه جهش علمی شیعه در دوران انقلاب اسلامی باید به صورت گسترده‌تر مورد توجه قرار گیرد، گفت: شخصیت‌های بسیاری طی دهه‌های اخیر برای پیدایش و گسترش علوم اسلامی تلاش کرده‌اند که باید نسبت به معرفی شخصیت و دستاوردهای علمی آن‌ها اهتمام داشته باشیم.