پیام‌رسان ایرانی باید محصولی باشد که تمام ارائه سرویس‌هایش بتواند در داخل کشور مدیریت و اداره شود

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سید‌میثم سید‌صالحی مدیر پیام‌رسان سروش با حضور در برنامه “صفر و یک”  که با مشارکت مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه روی آنتن زنده شبکه چهار سیما می رود گفت: پیام‌رسان ایرانی باید محصولی باشد که تمام ارائه سرویس هایش بتواند در داخل کشور مدیریت و اداره شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما همیشه در معرض تحریم و عدم دسترسی به سرویس های بین المللی بوده ایم، باید انقدر توانمندی در پیام رسان داخلی به وجود اورده باشیم تا این پیام رسان ها یک شرایط پایدار و ایجاد کسب و کار به صورت امن را تامین کنند.
مدیر پیام رسان سروش گفت: پیام رسان ایرانی پیام رسانی خواهد بود که هم با ذائقه ایرانی مطابقت دارد و هم اینکه همه جنبه های سرویس دهی در داخل کشورتامین شود.
مهدی داوری مدیر پیام رسان بیسفون افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند، از قول یکی از مسوولین مجلس نقل شده است که برای دیدار نوروزی که به خدمت اقا رسیده بودند، یکی از مسوولین سال تولید داخلی را تبریک گفتند و حضرت آقا بلافاصله فرمودند امسال سال کالای ایرانی است، تولید داخلی با کالای ایرانی تفاوت دارد.
وی ادامه داد: در حوزه پیام رسان شاید ما اولین شرکتی بودیم که از سال ۹۱ وارد این حوزه شدیم.
مدیر بیسفون با بیان اینکه تکنولوژی پیام رسان به این سادگی که فکر می کنیم نیست اظهار کرد: ما خودمان پروتکل پیام رسان را ابداع کردیم و انرا ایرانی نوشتیم و پیاده سازی کردیم که کار آسانی نبود.
وی تصریح کرد: بعضی رویکردهایی که مسوولین نسبت به کالای داخلی و خارجی دارند متاسفانه متفاوت است.
مدیر یسفون با بیان اینکه قانون جریان رایانه ای ما قدیمی است که باید اصلاح گردد، افزود: متاسفانه به دلیل محدودیت هایی که در کشور وجود دارد امکان ثبت در حوزه بین المللی را نداریم.
داوری گفت: بعد از سال ۹۴ به این نتیجه رسیدیم که باید وارد حوزه پروتکل شویم که به نتیجه رسیدیم.
سیدصالحی درباره انحصار تبلیغاتی سروش گفت: واقعیت این است که بنده به جد مخالف انحصار هستم چرا که باعث پایین امدن کیفیت و در نتیجه ظلم به مردم است.
وی ادامه داد: در همه جای دنیا مرسوم است که هر سرمایه گذاری از هر امکاناتی که دارد برای کالایی که تولید کرده است استفاده کند .
مدیر سروش خاطرنشان کرد: نکته بعدی در رابطه با انحصاری است که بارها هم اقای رییس جمهور و دولت درموردش صحبت کرده اند که بناست انحصار بزرگ شکسته شود.
سیدصالحی افزود: متاسفانه در حال حاضر یک انحصاری شکل گرفته که همه پیام رسان ها با آن درگیر هستیم.
وی ادامه داد: آنچه که بلاتکلیف مانده این است که این انحصاربزرگ چطور قرار است شکسته شود.
مدیر سروش گفت: در معرض نقد قرارگرفتن برای ما یک موهبت است، نقدی که برای ما شکل گرفت یک جریان فکری در ان وجود داشت.
داوری با اشاره به مدل درامدی تلگرام گفت: یکی از بیزینس مدل هایی که در دنیا رایج است بحث فروش ترافیک است.
وی ادامه داد: شرکت هایی که تولید محتوا می کنند بابت پهنای باندی که استفاده می کنند بین سرویس دهنده های اینترنت و شرکت ها یک تبادل مالی شکل می گیرد.
مدیر بیسفون گفت: لاین در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۰ میلیون دلار درامد از طریق فروش اینترنت داشت.
سیدصالحی با اشاره به مدل درامدی تلگرام گفت: حوزه تراکنش های مالی در سروش جدی است و انواع روش های پرداخت را داریم که گردش مالی منظمی در حوزه پرداخت ها وجود دارد.
وی ادامه داد: یک سرویس های جدی را در حوزه محتوایی داریم که قابلیت هایی را ایجاد کرده ایم تا بتوانیم سرویس هایی را به مردم ارائه دهیم.
سیدصالحی گفت: اپلیکیشنی که مورد مقبولیت و محبوبیت قرار می گیرد ارزش دارایی ان اپلیکیشن هزینه های سرمایه دارهایش را تامین میکند.
سیدصالحی افزود: با وجود تنش های اجتماعی عمده تمرکز ما بجای ارائه یک سرویس جدید به سمت این میرود که سرویس هایمان را اماده نگه داریم برای اینکه این حجم از کاربر را در ورود و در بهره برداری از سرویس مان ارائه دهیم.
وی با اشاره به کمک ۵میلیاردی دولت به پیام رسان گفت: ما این ۵ میلیارد را صرف ترافیک کردیم که دوباره انرا به صنعت آی تی بازگردانیدیم و به اپراتورها دادیم.
داوری ادامه داد: در گذشته صداوسیما برای تبلیغ بیسفون همانند چیپس و پفک رفتار می کرد اما در حال حاضر شرایطی به وجود امده که می گوید باید حمایت کنم لذا این عزم باید در تمام لایه های کشور شکل گیرد.
سروش درپایان خاطر نشان کرد: برای اینکه یک پیام رسان داخلی داشته باشیم به صبر مردم و مسولین نیازمندیم، تکنولوژی که در داخل کشور در حال شکل گیری است دست کمی از انرژی هسته ای و نانو ندارد.
داوری در پایان خاطرنشان کرد: مردم این حمایتی را که از پیام رسان های داخلی داشتند ادامه دهند چرا که باعث میشوند ما ضعف هایمان را بهتر ببینیم.