امامی: مطالعه«فرهنگ و پیشرفت مطلوب»را به دغدغه‌مندان پیشرفت توصیه می‌کنم

مطالعه «فرهنگ و پیشرفت مطلوب» را به همه علاقه مندان و عاشقان ایران اسلامی و دغدغه‌مندانی که برای آبادی و آزادی دل می سوزانند و برای رسیدن به پیشرفت مطلوب و متعالی تلاش می کنند توصیه می کنم.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ  و اندیشه اسلامی و به نقل از مهر ، سید حسین امامی، گردآورنده کتاب فرهنگ و پیشرفت مطلوب؛ مجموعه گفت‌وگوها با دکتر مهدی گلشنی است که برای اولین بار توسط موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، تحت نظر سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است در مورد این کتاب گفت: اهالی علم و فرهنگ دکتر مهدی گلشنی را به خوبی می شناسند. ایشان یک شخصیت علمی در سطح جهانی است که با بسیاری از اساتید، اندیشمندان و دانشمندان جهانی دوست است و مراوده علمی دارد. دکتر گلشنی سالهاست که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیرگروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف است. مهدی گلشنی سال ۱۳۱۷ در شهر اصفهان متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در همانجا سپری کرد و سال ۱۳۳۹ در مقطع کارشناسی رشته فیزیک از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. پس از آن برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد. او در سال ۴۸ موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته ذرات بنیادی از دانشگاه برکلی آمریکا شد. یک سال بعد به ایران بازگشت و در دانشگاه صنعتی شریف استخدام شد. از آن زمان تاکنون در هدایت و پیشرفت سیستم آموزشی و پژوهشی دانشکدۀ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف نقش بسیار مهمی داشته است. وی در دوره زمانی بین سال‌های ۵۲ تا ۵۴ و همچنین ۶۶ تا ۶۸ ریاست دانشکده فیزیک دانشگاه را به عهده داشت و در فاصله زمانی سال‌های ۵۷ تا ۵۹ به سمت معاونت آموزشی و دانشجویی این دانشگاه منصوب شد.

وی افزود: دکتر گلشنی، سال ۶۴ به مقام استاد تمام رسید و در اواخر دهه ۶۰ تصمیم گرفت رشته‌ای بنام فلسفه علم را در این دانشگاه پایه‌ریزی کند. به این ترتیب گروه فلسفه علم از سال ۷۴ در این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد. وی اکنون ریاست این گروه را به عهده دارد. تقریبا همزمان با راه‌اندازی این گروه در دانشگاه صنعتی شریف به پاس تلاش‌های ارزشمند دکتر گلشنی در زمینۀ علم و دین، جایزۀ درس علم و دین بنیاد تمپلتون به وی اعطا شد. وی پس از آن چند سالی عضو هیات داوران «جایزۀ پیشرفت در دین» این بنیاد بود و از سال ۷۲ ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران و از سال ۷۵ عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را عهده‌دار شد.

این روزنامه نگار اضافه کرد: دکتر گلشنی از اعضای فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، آکادمی علوم جهان اسلام، جامعه مدرسان فیزیک آمریکا، جامعه فلسفه علم میشیگان، انجمن اروپایی علم و الهیات است و انجمن بین المللی علم و دین است. او در سالهای ۶۹ تا ۷۴ عضو ارشد مرکز بین‌المللی فیزیک نظری در Triest ایتالیا بود. این دانشمند کتاب‌ها و مقالات متعددی در زمینۀ فیزیک، فیزیک و فلسفه، علم و دین و علم و الهیات نوشته است. نام او در کتاب «۵۰۰ نفر از سرشناس‌ترین چهره‌های جهان اسلام» که سال ۲۰۰۹ از سوی دانشگاه جورج تاون آمریکا منتشر شده به ثبت رسیده است. همچنین نام دکتر گلشنی به عنوان تنها فیزیک‌دان ایرانی در کتاب برترین فیزیک‌دانان کوانتوم جهان ثبت شده است.گلشنی همچنین نشان درجه یک دانش را در سال ۱۳۸۸ دریافت کرد.

امامی در مورد این اثر گفت: این کتاب مجموعه‌ای از گفت‌وگوها، مصاحبه‌ها، گزارش سخنرانیها و یادداشت‌ دکتر مهدی گلشنی، استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف است که در چند سال اخیر انجام شده است. مصاحبه های منتشر نشده شامل چندین گفت‌وگوست که توسط سید حسین امامی روزنامه نگار در تابستان ۱۳۹۲ در دانشگاه صنعتی شریف طی چند هفته انجام شد، البته با توجه به موضوع بحثها به گفت‌وگوهای مختلفی تقسیم‌بندی شد.بخش دیگر این اثر همان طور که پیداست مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های آقای دکتر گلشنی است که در چند سال اخیر در مطبوعات و خبرگزاری‌ها منتشر شده که به تناسب موضوع در لابه‌لای گفت‌وگوهای منتشر نشده قرار گرفته است. برای حفظ امانت منبع گفت‌وگوها و تا حد امکان نام خبرنگار مشخص و ذکر شده است. مطالب در حد امکان دوباره ویرایش شده‌اند. استاد گلشنی هم مروری بر مطالب داشته اند و آنها را مورد بازبینی و ویرایش قرار داده‌اند، اما حتی‌المقدور مطالب تغییر چندانی نداشته و بالضروره ویرایش علمی و محتوایی و ادبی شده‌اند.

وی در مورد مباحث این کتاب گفت: اثر حاضر درباره معضل ها و ناهنجاری های علمی و فرهنگی کشور می باشد که به رشته تحریر درآمده است. اهم مسائلی که در این مصاحبه ها مطرح شده اند عبارت است از: علوم قدیم و علوم جدید و تفاوت آنها، ضرورت توجه کامل به فرهنگ و نقش آن در پیشرفت همه جانبه کشور، بررسی وضعیت علمی و فرهنگی دانشگاه ها، ضرورت پرداختن به رفع نیازهای کشور و توجه به نوآوری در علوم روز، ضرورت توجه به مشکلات فرهنگی کشور و ریشه یابی آنها، رابطه علم و دین و ضرورت توجه به جهان بینی اسلامی، ضرورت تقویت هویت ملی ـ دینی، ضرورت توجه به شایسته سالاری در انتصاب ها، ضرورت تعامل حوزه و دانشگاه، ضرورت توجه به علوم انسانی و لزوم برقرار کردن ارتباط بین علوم انسانی و سایر علوم، علم دینی و ضرورت پرداختن به آن در عصر ما، ضرورت توجه به نقش انسان سازی علوم، رابطه علم و تکنولوژی، مسائل جهانی شدن، پاسخ به شبهه هایی که تحت عنوان علم در مقابل خداباوری مطرح شده است و در نهایت اهمیت توجه به مشترکات اسلام و سایر ادیان توحیدی.

وی با بیان اینکه خواندن این کتاب را به همه علاقه مندان و عاشقان به ایران اسلامی و دغدغه مندانی که برای آبادی و آزادی ایران عزیز دل می سوزانند و برای رسیدن به پیشرفت مطلوب و متعالی تلاش می کنند، توصیه می کنم، افزود: فرهنگ زیربنای پیشرفت است و ما ایرانی ها علی رغم داشتن فرهنگ کهن، دارای مشکلات فرهنگی خصوصا هویتی هستیم که از موانع پیشرفت محسوب می شوند. برای اینکه به پیشرفت مورد نظر مقام معظم رهبری که مایه افتخار هر ایرانی خواهد شد، برسیم باید فرهنگ و رفتار فردی و جمعی خود را مورد وارسی قرار دهیم و معضلات و نابسامانی های فرهنگی را حل و بر نقاط مثبت و ویژگی های درست بیفزائیم تا بتوانیم به پیشرفت مطلوب برسیم و راه را برای تعالی جهان اسلام بگشائیم.

این محقق و نویسنده کشورمان با بیان اینکه رسیدن به تمدن نوین اسلامی با عبور از این مسیر امکان پذیر است، گفت: جهان اسلام دارای تمدن بزرگی بوده است که نقش عظیم آن توسط ایران بزرگ فراهم شده است. ما ایرانی ها بار دیگر می توانیم شگفتی ساز شویم و با احیای تمدن اسلامی، راه را برای ظهور حضرت حجت(عج) فراهم نمائیم. این امر در صورتی امکان پذیر است که با استفاده از عقلانیت وحیانی بیندیشیم و سبک زندگی اسلامی را بارور سازیم و انسان مؤمن و متقی و با ایمانی باشیم که ائمه(ع) به ما افتخار کنند و شیعه واقعی آن حضرت باشیم. لزوم رسیدن به این سطح از عقلانیت و سبک زندگی متعالی با باورها و عقایدی که داریم به راحتی امکان پذیر است و لازم است تا در بخشی از زندگی خود تجدید نظر کنیم و حقوق جمعی را بر حقوق فردی ترجیح دهیم و با امر به معروف و نهی از منکر و بازسازی هویت اسلامی ایرانی راه در مسیر بزرگی برداریم که نوید دهنده پیشرفت و آبادانی جهان اسلام و سرافرازی مسلمانان است.

گردآورنده کتاب فرهنگ و پیشرفت مطلوب در پایان سخنانش گفت: اندیشمندان بسیاری در مورد وقایع آخرالزمان و انتهای تاریخ قلم زده اند و یکی از مهمترین نظریه ها در این باره نظریه برخورد تمدنهای هانتینگتون است. به هر حال جهان اسلام برای سرافرازی و رو به رو شدن با آینده چاره ای جز احیای تمدن ندارد. در این مسیر در ابتدای راه نیستیم بلکه حرکت کرده ایم و نشانه آن هم رویارویی غرب با ماست. غرب از ایران اسلامی می هراسد و همواره ما را در مقابل خود می بیند و سالهاست که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رقیب اول جهان غرب محسوب می شویم. این هماوردی نشانه ای از احیای مجدد جهان اسلام و حرکت در مسیر رشد و تعالی است که ان شاء الله با ظهور حضرت حجت(ع) و مبارزه با کسانی که در مقابل عدالت مهدوی بایستند، ادامه خواهد داشت تا اینکه جهان پر از عدل و داد مهدوی می شود.

یادآور می‌شود کتاب “فرهنگ و پیشرفت مطلوب” و به کوشش آقای سید حسین امامی برای اولین بار در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دوازدهم لغایت بیست و دوم اردیبهشت‌ماه جاری درحال عرضه به مشتاقان این کتاب می‌باشد.