آیت‌الله رشاد: انسان به واسطه علم به حیات دست می‌یابد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه جاری قبل از آغاز درس خارج فقه گفت: امیرمومنان علی(ع) به جناب کمیل می‌فرمایند: ای کمیل؛ معرفت علم دین است.

وی افزود: در حقیقت دین علم و معرفت است و به وسیله معرفت انسان متدین می‌شود، دینی است که باید بدان متدین و ملتزم شد. حضرت می‌فرمایند: دین دو خاصیت دارد نخست اینکه انسان تا زمان حیاتش معرفت و طاعت کسب می‌کند و اگر معرفت و علم نبود انسان طاعت خداوند نمی‌کرد؛ بنابراین دینداری و طاعت انسان در گرو علم و معرفت است.

آیت‌الله رشاد با استناد به کلام امیر حکمت و بلاغت که فرمودند: علم سبب می‌شود پس از مرگ مردم از انسان عالم به نیکی یاد کنند، ابراز کرد: دومین خاصیت دین آن است که انسان پس از مرگ به واسطه علم و معرفت از او ذکر خیر می‌شود و خوش نامی را به ارث می‌برد؛ بنابراین علم طاعت الهی را در حیات و ذکر خیر را بعد از ممات برای انسان به ارمغان می‌آورد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: حضرت می‌فرمایند: علم حاکم و غالب است اما مال محکوم علیه به احکام علم است؛ در مقایسه علم و مادیات نشان می‌دهد که امروز عالمانی مانند علامه مجلسی و صدرالمتالهین‌ها زنده هستند چرا که ذکر آنان وجود دارد در حالی که میلیون‌ها انسان امروز در قید حیات هستند ولی ذکری از آنان نمی‌شود بنابراین علم حیات حسن را برای انسان به ارمغان می‌آورد.