گفت‌و‌گو با احمد شاکری در نمایشگاه کتاب سی‌ویکم

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حضور احمد شاکری عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، در غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ما را بر آن داشت تا فرصت را غنیمت دانسته و با این رمان نویس چیره دست کشورمان گفتگویی هرچند کوتاه داشته باشیم. با ما همراه باشید…

 

باسلام؛ لطفا در مورد آخرین کتابتان؛ جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی داستانی دفاع مقدس برایمان بیشتر توضیح دهید.

سلام عرض می‌کنم خدمت شما و دوستان و همکارانمان در پژوهشگاه و سازمان انتشارات و علی‌الخصوص عزیزان روابط عمومی پژوهشگاه. کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی داستانی دفاع مقدس تا کنون سه نوبت چاپ از آن منتشر شده و البته اولین کتابی است که در حوزه تمحض بنده یعنی ادبیات دفاع مقدس در پژوهشگاه چاپ شده است. همانطور که از نام کتاب بر‌می‌آید، مجموعه تاملاتی است در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس و به خصوص ادبیات داستانی که به تفاوت تلقی‌ها و دیدگاه‌‌ها و مفاهیمی که در این حوزه بسط یافته‌اند، برمی‌گردد؛ و البته توجه به برخی مفاهیم کلیدی و به تعبیری مفاهیم رکنی در ادبیات دفاع مقدس. من‌جمله در این کتاب به مقوله دفاع و رویکردهای مختلفی که در مفهوم دفاع وجود دارد توجه شده، همینطور نسبت ادبیات و امر قدسی به عنوان یکی از ارکان در ادبیات دفاع مقدس. کار دیگری که در این تحقیق صورت گرفته، بررسی آراء کسانی است که در مورد ادبیات دفاع مقدس نظر داده‌ و تقسیم‌بندی‌هایی که ارائه داده‌اند. این تقسیم‌بندی‌ها در این کار منضبط شده و البته در کنار این انضباط این تقسیم‌بندی‌ها مورد تقدیر و نقد قرار گرفت. همانطور که شما فرمودید این کتاب در سال ۹۴ برای اولین بار منتشر شد و در جشنواره‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت. در جشنواره نشان دهخدا حائز رتبه تقدیر شد، در جشنواره قلم زرین تقدیر شد، در کتاب سال حوزه و کتاب سال دفاع مقدس نیز این کتاب تقدیر شد و به هرحال مورد توجه نسبی قرار گرفت. البته چون حوزه تمحض من ادبیات داستانی دفاع مقدس است، جز اینکار کارهای دیگری نیز در دست انتشار است. یکی از همینکارها که قرار بود در سال ۹۶ منتشر شود و به دلایلی به تاخیر افتاد، مجموعه نقدی است با عنوان درباره “درباره مانایی و میرایی” که این تحقیق نقد هفت کتاب در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس است. مجموعه آثاری مثل جمجمه‌ات را قرض بده برادر!، هفت‌بند، داستانی از آقای مجید قیصری و داستانی از آقای صادق کرمیار، مجموعه کارهایی است که نقد شده و انشاالله توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر خواهد شد. دو کتاب دیگر هم وجود دارد که برای پژوهشگاه کار شده که امیدواریم در سال‌های آتی به انتشار برسد. از جمله این کتاب‌ها “فلسفه داستانِ داستان” است که در حوزه فلسفه مضاف داستان به رشته تحریر درآمده و کتاب “دشمن‌شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس” که اینکار هم انشاالله به چاپ خواهد رسید.

آیا شما در کارهایتان بدنبال یک منظومه فکری هستید؟ یعنی همه‌ی کارهای شما در ارتباط با هم خواهند بود؟

کتاب “درباره مانایی و میرایی” همانطور که اشاره شد در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس است. بله در پژوهشگاه تلاش بر این بوده که اعضای هیات علمی در یک حوزه تمحض متمرکز باشند. که این موضوع به نظر بنده جزء راهبردهای قابل توجه پژوهشگاه نیز هست. به این معنا که حوزه‌های متمحض، متعدد بوده و شاخه‌های دانشی و علمی متعددی باید فراهم شود تا فردی در آن شاخه‌ها بتواند تمحض کند. مساله ادبیات داستانی و بخصوص ادبیات داستانی دفاع مقدس به دلیل اهمیت و جایگاه خودش در ادبیات داستانی در کشور ما به این دلیل است که ساحت‌های ادبیات ما را ترسیم کرده و مرزهای ادبیات انقلاب ما با ادبیات دفاع مقدس در حال ترسیم است و اهمیت و جایگاه و مجموعه مسائل ناگفته آن موجب می‌شود تا توجه به این مقوله یک فرصت و انرژی و البته کار علمی فشرده‌ای را بطلبد. با اذعان به چنین ضرورت و جایگاهی تصمیم بر این شد و خود بنده هم علاقه و توجهم به این بود که در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس کار کنم و تاکنون هم آثاری که عرض کردم همین است و تنها کتاب “فلسفه داستان داستان” است که از این جهت که راجع‌به فلسفه داستان صحبت می‌کند و این جزء بحث‌های مقدماتی ادبیات دفاع مقدس است، از این جهت این کتاب مورد توجه است و مورد استفاده خواهد بود.

نکته خاصی اگر دارید بفرمایید.

سپاسگذاریم از دوستان خود در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ من معتقدم یک بخش تأثیرگذار در پژوهشگاه همین بخش روابط عمومی است چون واقعیت این است که کتاب‌ها و آثار پژوهشگاه نوعاً آثاری پژوهشی و نخبه‌گرا و با مخاطبان محدود و مشخصی هستند و کتاب‌هایی نیستند که با شیوه‌های متداول تعریف و معرفی شوند. لذا این امر زحمات دوستان در روابط عمومی را افزایش داده و هم به هرحال نیاز به راهکارهای ویژه برای معرفی دارد که این هم توسط دوستان روابط عمومی در حال انجام است. انشاالله مجرای بیشتری برای معرفی مجموعه آثار پژوهشگاه محقق شود.