طلبه طراز انقلابی انسانی پرسشگر و هم‌افق انقلاب اسلامی است

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش طلبه طراز انقلابی عصر چهارشنبه مورخ ۲۹ شهریورماه جاری با حضور و سخنرانی آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه‌های علمیه تهران و موسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد و حجت الاسلام و المسلمین زائری در محل موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد، آیت‌الله علی اکبر رشاد ضمن تعریف واژه طرازبه معانی مختلف این واژه پرداخت و گفت: طلبه طراز انقلابی انسانی پرسشگر، همراه، هم‌سو و هم‌افق با انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله علی اکبر رشادرییس شورای حوزه‌های علمیه تهران در خصوص مفهوم انقلاب گفت: انقلاب در معنای عمیق خود یک حادثه نیست و یک فرآیند و برآیند است. یک فرآیند پیوسته و پویا و ثمره‌ی سعی و تلاش نسسل‌ها است و قد کشیده از خون شهیدانی است که بر سنگفرش خیابان‌های شهرهای این کشور فروریخته و اینک آن خون‌های جوشیده و سرخ در قامت لایه‌های دلکش سربرآورده است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص آسیب‌شناسی حوزه خاطر نشان کرد: همه آسیب‌های مربوط به حوزه اولا باید در قالب یک نظریه و بعد به صورت یک نظام سامان دهی شوند که در غیر این صورت نمی‌توان وارد عرصه عمل شد. البته به حمدالله این کار صورت گرفته است و به عنوان نمونه می‌توان از نظام آموزشی پرورش مآل نام برد که در آن ۱۸۰ آسیب طبقه‌بندی شده و راهکارهای مربوط به رفع این آسیب‌ها ارائه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین زائری با اشاره به بحث تحول در حوزه گفت: رهبری تحول در حوزه را در افق چشم انداز تمدن نوین اسلامی می‌بینند و افق مجرد دیگری را در نظر ندارند و وقتی سازگاری در بحث تمدن‌سازی به وجود می‌آید، حوزه تهران بیش از پیش موضوعیت پیدا می‌کند. بنابراین با نگاهی عمیق‌تر می‌توان دریافت که رهبری توقع بالایی از حوزه تهران برای ساماندهی به آن تمدن دارند.

وی افزود: اگر قرار است حوزه برای تمدن کاری کند باید آینده پژوهی داشته باشد چون در غیر این صورت نمی‌توان برای حوزه کاری کرد.

در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد به ایراد سخنرانی پرداختند و همچنین طلاب حاضر در جلسه سوالات خود را مطرح کرده و مشکلات خود را با اساتید حاضر در میان گذاشتند.

همایش طلبه طراز انقلابی با حضور آیت‌الله علی اکبر رشاد، حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد و حجت الاسلام و المسلمین زائری عصر روز چهارشنبه مورخ ۲۹ شهریورماه جاری در محل موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد.