مهدی‌نژاد: ظرفیت فکری موجومان در فضای مجازی بسیار اندک است

به گزارش اداره روابط عمومیپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز مطالعات فضای مجازی این پژوهشگاه که مراحل اولیه راه‌اندازی خود را طی می‌کند، در نشستی با حضور آیت الله علی‌اکبر رشاد و صاحب‌نظران حوزه فضای مجازی، مسایل و مشکلات این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری استاد دانشگاه و معاون پژوهشی اسبق وزارت علوم دیگر کارشناس حاضر در این نشست مشورتی بود که در سخنانی گفت: از آنجایی که ما نمی‌خواهیم پیرو جریان غالب دنیا در حوزه فضای مجازی باشیم، باید حرف‌هایی اساسی هم داشته باشیم و این حرف‌های اساسی مبتنی است بر کار علمی و تفکر. آنچه تا به امروز به‌عنوان ظرفیت فکری وارد این میدان کرده‌ایم، بسیار اندک است و از این منظر ورود مراکز تازه‌نفس به این حوزه مبارک است.

دکتر مهدی‌نژاد افزود: بخش خصوصی یک معادله بسیار ساده دارد و برمبنای آن اگر انتخابی مورد قبول قرار نگیرد ورشکستگی اتفاق می‌افتد و به همین دلیل خیلی هم نیاز به امر و نهی ندارد و اگر هم مطلبی از این جنس مطرح می‌شود، صرفا در جهت حفظ منافع خودشان است. در بخش خصوصی دیگر خبری از بودجه سالیانه نیست که اگر خرابکاری هم کردیم همچنان برقرار باشد و به همین دلیل نقش انتخاب‌های آگاهانه و درست، بسیاربسیار کلیدی است. برهمین مبنا هم برای فعالیت در بخش خصوصی حتما باید شناخت کاملی از محیط پیرامون داشته باشیم. برای ورود به حوزه مطالعات فضای مجازی هم به این شناخت نیازداریم و باید با دقت به دنبال فضاهای خالی باشیم.

وی ادامه داد: ما امروز باید افراد برجسته‌ای را در حوزه پژوهش‌های آینده فضای مجازی تربیت کنیم که همین‌ها در آینده نزدیک تبدیل به کارآفرینان این عرصه شوند. به خصوص که تربیت این افراد ناظر به آینده است و به محض آمادگی برای ورود رسمی به میدان، می‌توانند در جامعه موثر و کارآمد باشند.

این استاد دانشگاه در آسیب‌شناسی فعالیت‌ها فکری در حوزه فضای مجازی افزود: ضعف مهم دیگری که ما در حوزه‌های پژوهشی از این دست با آن مواجهیم این است که به محض طرح موضوعات با پسوند «مبتنی‌بر مبانی اسلامی»، دست و دلمان به لرزه می‌افتد! چراکه فهم ما از مسایل دینی و اسلامی در حد و اندازه خودمان است و لازم است برای این بخش‌ها از حضور افرادی بهره ببریم که برداشت‌ها و تفاسیرشان در این حوزه قابلیت ارجاع و اعتبار داشته باشد. مراکزی همچون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از این نظر ظرفیت بسیار خوبی برای پشتیبانی از این مباحث دارند که اکثریت مراکز دانشگاهی و پژوهشی به ویژه در بخش‌های دولتی از آن محروم هستند.

دکتر مهدی‌نژاد در پایان تاکید کرد: یکی از نکات مهم در بحث فضای مجازی متناسب‌سازی یافته‌ها برای عرضه در همین بستر فضای مجازی است. کتاب و مجله هرچقدر هم خوب باشد قابلیت عرضه و مصرف در فضای مجازی ندارد و غالبا کاربران این فضا به‌دنبال متن‌های کوتاه و آماده هستند و ما باید برای این ذائقه تولید محتوا داشته باشیم.