دومین همایش قرآن و معرفت‌شناسی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دومین همایش “قرآن و معرفت‌شناسی” به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی(ره) صبح روز دوشنبه مورخ ۲۵ بهمن‌ماه جاری در دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قایمی‌نیا عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه و دبیر علمی این همایش گفت: بررسی ارتباط میان دو حوزه قرآن و معرفت‌شناسی جزء مهمترین مباحث فکری امروز است و متاسفانه در گذشته کمتر به آن پرداخته شده است. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تنها جایی است که یک گروه مجزای معرفت‌شناسی دارد و با فعالیتی چندین ساله، کارنامه خوبی در حوزه معرفت‌شناسی تطبیقی داشته است.

وی افزود: برگزاری این دو دوره از همایش مقدمه‌ای برای رسیدن به برگزاری این همایش به صورت فراملی است. اگرچه در دوره قبلی به ما مقالات خارجی هم ارسال شده ولی فعلا این همایش به صورت ملی برگزار می‌شود.

بخش بعدی این همایش با پخش شدن پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی همراه بود و ایشان در پیام خویش به این موضوع اشاره کردند که: قرآن روی مساله علم تاکید دارد. اساس معرفت هم علم است نه وجود ذهنی. با این حال آنچه مورد بحث واقع نشده علم است و بیشتر بحث ها درباره وجود ذهنی است.

آیت‌الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیگر سخنران این همایش ضمن عرض تبریک به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) گفت: از برکات انقلاب اسلامی ایران برگزاری جلسات این چنینی است. اگر انقلاب نمی‌شد قطعا چیزی به نام معرفت‌شناسی و فلسفه ذهن مطرح نبود.

وی افزود: در حوزه علم حصولی، بحثی داریم تحت عنوان حجیت. این بحث در ابواب مختلف دانش مطرح می‌شود. احکام اسلامی به دو دسته تکلیفی و وضعی تقسیم می‌شود. در احکام وضعی بحث حجت و حجیت مطرح می‌شود. به عقیده برخی از بزرگان حجیت را باید محور علم اصول تلقی کنیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مرحوم محقق اصفهانی عقیده داشتند که علم اصول را باید بر محور حجت و حجیت صورت بندی کنیم. شاگرد ایشان آیت‌الله بروجردی هم همین نظر را دارند. آیت‌الله سیستانی نیز این موضوع را جدی‌تر مطرح می‌کنند و به عقیده ایشان، اصول را باید حول محور حجیت و اعتبار تقسیم بندی کرد.

دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دیگر سخنران این همایش گفت: وقتی نگاهی به تاریخ تفکر اسلامی می‌اندازیم می‌بینیم که مسلمانان همواره در معرض پرسش‌های معرفت‌شناسی قرار داشته اند و این پرسش‌ها پس از این حوزه به حوزه سیاست کشیده شده‌اند. ما در عصر مدرن در گستره مباحث معرفت‌شناسانه قرار داریم و گاها با نظریاتی مواجهیم که معرفت را از جنس زبان می‌دانند. این مباحث ما را به بازاندیشی درباره مسایل بنیادین وا می‌دارد.

در انتهای این مراسم آیت الله محمود محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری به سخنرانی پرداختند و سپس دومین همایش “قرآن و معرفت‌شناسی” با میزگرد علمی مابین آقای دکتر عبدالله نصری و حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قایمی‌نیا به کار خود پایان داد.

 

دومین همایش “قرآن و معرفت‌شناسی” به همت گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، با حضورآیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،آیت الله محمود محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری، دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قایمی‌نیا عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه، در سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی این دانشگاه برگزار شد.