تجربه “بانکداری بدون ربا در ایران” رونمایی شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در حاشیه پنجاه و سومین هم‌اندیشی مدیران و پنجمین هم‌اندیشی اعضای هیات علمی از پنج اثر برگزیده گروه‌‌های علمی پژوهشگاه رونمایی شد.

کتاب “تجربه بانکداری بدون ربا در ایران” اثر مشترک حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عباس موسویان و دکتر حسین میثمی، محصول گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان بوده که به تازگی به زیور طبع آراسته شده است. در ادامه معرفی کوتاهی از این کتاب را خواهیم خواند:

ارزیابی تجربه نظام بانکی در سه دهه اخیر نشان می‌دهد که هر چند در این دوره اقدامات و تلاش‌های قابل تقدیر زیادی در راستای اجرای بانکداری منطبق با شریعت صورت پذیرفته است، اما با این حال هنوز هم چالش‌های بسیار مهمی وجود دارند که اسلامی بودن عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را به چالش می‌کشند. شاید به دلیل وجود همین چالش‌هاست که در حال حاضر برخی از نخبگان، مراجع تقلید (و فقها) و حتی عامّه مردم در رابطه با اسلامی بودن عملکرد نظام بانکی کشور تردید دارند.

دکتر سید عباس موسویان و دکتر حسین میثمی در کتاب”تجربه بانکداری بدون ربا در ایران” تلاش می‌کنند تا پس از پرداختن به تاریخچه، کارکردها و عملیات بانکی متعارف، ضرورت طرح، اصول و مبانی بانکداری اسلامی، الگوها و مدل‌های اجرای بانکداری اسلامی را بدیهی دانسته و با پرداختن به فقه معاملات بانکی در بانکداری بدون ربا،‌فلسفه جریمه و خسارت تاخیر تادیه و جایگاه نظارت و شورای فقهی در بانکداری بدون‌ ربا را تبیین کنند و در نهایت چالش‌های نظام بانکی کشور در اجرای بانکداری بدون ربا را با بیانی ساده و روان برای مخاطب جوان مورد بحث قرار دهند.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به وبگاه سازمان انتشاراتپژوهشگاه مراجعه نمایند.