کتاب «جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام» برای دومین بار تجدید چاپ شد.

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام” به کوشش حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا به نوبت دوم چاپ خود رسید.

جریان شناسی سیاسی عبارت است از شناخت اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هایی که در بستر جامعه و در طی زمان در قالب یک جریان سیاسی، سامان می‌یابد. از میان جریان‌های سیاسی مختلف، هشت جریان اصول‌گرایی، بنیادگرایی، سنت‌گرایی، ملی‌گرایی، اصلاح طلبی، سلفی‌گری، وهابی‌گری و اخوانیسم سیاسی، با رویکرد اندیشه‌ای مبانی و مواضع فکری این جریان‌ها و با رویکرد اجتماعی زمینه‌های سیاسی فرهنگی شکل‌گیری آنها بررسی گردیده است.

نویسنده در این کتاب سه هدف اساسی را دنبال می‌کند:

الف: مطالعه دقیق فرآیند مناسبات دین و جامعه و مواجهه اندیشه‌های اسلامی با دنیای مدرن است که در قالب جریان‌های سیاسی در گستره جهان اسلام، شکل گرفته است.

ب: شناخت اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هایی که با تکیه بر مبانی فکری، اعتقادی و دیدگاه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنها در بستر جامعه به وجود آمده است.

ج: ترسیم صورت‌بندی نوینی که زمینه مطالعه تطبیقی را فراهم آورد و با سهولت بتوان، جریان‌های مجدد، متجدد و متجمد را شناخت و در مورد مواضع و عملکرد آنها داوری کرد.

کتاب “جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام” شامل هشت فصل به شرح زیر است:

فصل اول: جریان اصول‌گرایی

فصل دوم: جریان بنیاد گرایی اسلامی

فصل سوم: جریان سنت‌گرایی اسلامی

فصل چهارم: جریان ناسیونالیسم اسلامی

فصل پنجم: جریان اصلاح‌طلبی اسلامی

فصل ششم: جریان سلفی

فصل هفتم: جریان اخوان المسلمین

فصل هشتم: جریان وهابی و القاعده

 

کتاب “جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام” به کوشش حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، با قیمت ۴۲،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیمراجعه نمایند.