مجموعه ارزشمند چشم انداز امام علی(ع) چهل دفتر موضوعی از منظر آن حضرت

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ایام ماه مبارک رمضان و خصوصا نزدیکی لیالی پرخیر و برکت قدر بهترین فرصت بود تا ضمن ورق زدن کارنامه ارزشمند کانون اندیشه جوان از موسسات موفق و فعال وابسته به پژوهشگاه، به بهانه سالروز شهادت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام پیرامون مجموعه ارزشمند “چشم انداز امام علی علیه السلام” بیش از پیش کنکاش و جستجو کنیم:

در مجموعه از چشم انداز امام علی(ع) چهل موضوع مهم و اساسی از منظر آن حضرت ترسیم شده است. در تدوین این مجموعه کم نظیر که تا کنون برخی از دفاتر آن به چاپ های بیش از ده نوبت رسیده اند به اقتضائات مخاطب اصلی آن یعنی نوجوانان و جوانان توجه خاص شده است.

در هر دفتر از این مجموعه به تنهایی بحث مستقلی مطرح و به پرسش و شبهه ای اساسی پاسخ داده شده است و نثر روان، جذاب، جوان پسند و کم حجم از ویژگی های منحصر به فرد مجموعه ی چهل جلدی از چشم انداز امام علی(ع) می باشد.

روایت دریا، شهید و شهادت، برادری داشتم که …، شرحه شرحه، قاسطین، مارقین و ناکثین، تصمیم های بزرگ جوانی، نظارت بر دولت، رابطه هست ها و بایدها، مخالفان سیاسی، رهبر و رهبری، امام علی(ع) و هنر، جوان، حقوق متقابل مردم و حکومت، حرف های فیروزه ای، نیاز به دین، کار و دین، مرگ، چالش های دینی، اعتدال و پرستش و… از عناوین این مجموعه ۴۰ جلدی به شمار می‌روند.

سی و پنجمین دفتر از مجموعه “از چشم انداز امام علی (ع) “حاوی مباحثی در باب “حکومت و مشروعیت “از منظر آن حضرت است .مطالب این کتاب برای جوانان نوزده تا بیست و چهار ساله فراهم آمده، شامل پنج فصل است : تعریف و جایگاه مشروعیت ;امام علی (ع) و مشروعیت های مردمی و الهی ; حکومت علوی و مردم سالاری دینی، ملاک های مشروعیت از دیدگاه امام علی (ع) ; امیرمومنان علیه السلام و نقد مشروعیت خلفا .کتاب با چکیده و کتابنامه به پایان می رسد .در بخشی از چکیده آمده است” :این نوشته در قبال نظریه مردم سالاری صرف حکومت دینی مطلق و درصدد است تا مردم سالاری دینی از نظریه سیاسی حضرت علی (ع) دانسته و به عنوان بهترین نظام سیاسی معرفی نماید .این نظام دارای ارکانی است که عبارت اند از :حقانیت، قانونیت و مقبولیت .اگر نظامی دو رکن اول آن را داشته باشد مشروعیت داشته و در صورت دارا بودن رکن مقبولیت موفق به تشکیل حکومت و اعمال حاکمیت خویش در جامعه خواهد شد.”