کنگره پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت الله شهید مصطفی خمینی(ره) برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت خلف صالح بنیانگذارکبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، آیت‌الله شهید مصطفی خمینی(ره) کنگره پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی ایشان توسط پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با همکاری نهادهای حوزوی، دانشگاهی و فرهنگی کشور طی دو نشست، در تهران و قم برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این کنگره روز دوشنبه مورخ ۱ آبان‌ماه جاری با حضور علما و اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین چهره‌های سرشناسی چون سرکار خانم زهرا مصطفوی در تالار علامه امینی(ره) دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان، تولیت محترم مسجد جمکران و عضو شورای سیاستگزاری کنگره در ابتدای این کنگره ضمن خیر مقدم به حاضرین به توضیحاتی در خصوص شان آیت‌الله مصطفی خمینی و همچنین نحوه برگزاری این مراسم پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد رودگر به ارایه مقاله‌ خود در خصوص معنویت عرفانی – انقلابی از دیدگاه آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) پرداختند.

دکتر موسی حقانی از نقد کتاب شهید جاوید از منظر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) گفتند و در آخر نیز حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حدود اختیارات ولایت فقیه از منظر امام خمینی(ره) و آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) را بازگو کردند.

 

مراسم اختتامیه کنگره پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت الله شهید مصطفی خمینی(ره) روز چهارشنبه مورخ ۳ آبان‌ماه جاری در مدرسه دارالشفا شهر مقدس قم با حضور و سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجت‌پور به عنوان نویسنده یکی از مقالات برگزیده کنگره طی سخنانی با بیان اینکه آن طور که در زندگینامه ایشان آمده است همه تالیفات وی، محصول تدریس او بوده است، گفت: تفسیری که آقا مصطفی از قرآن نوشتند مربوط به سال‌های پایانی حیات ایشان است که براساس ترتیب مصحف، تدریس و مکتوب شده که به زبان فارسی در چهار جلد کتاب ارایه شده و شامل سوره حمد و ۴۶ آیه سوره بقره است و به عربی در ۵ جلد مکتوب است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد عرب صالحی مقاله‌ای در خصوص ماهیت احکام امضایی با تاکید بر دیدگاه‌های آیت‌الله شهید مصطفی خمینی(ره) را ارایه داد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالحسن غفاری نیز به عنوان دیگر ارایه دهنده در این مراسم به معاد جسمانی از منظر آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) پرداخت.

در آخر نیز حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم دلالت‌های فرهنگی و تربیتی سوره حمد در تفسیر علامه آیت‌الله شهید مصطفی خمینی(ره) را بازگو کردند.

 

کنگره پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت الله شهید مصطفی خمینی(ره) در روزهای یکم و سوم آبان‌ماه و با برگزاری نشست افتتاحیه در دانشگاه تهران و نشست اختتامیه در مدرسه دارالشفا شهر مقدس قم و با حضور حداکثری علما و اساتید حوزه و دانشگاه، به کار خود پایان داد.