دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به آیت الله ابوالقاسم علیدوست اهدا شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این مراسم از آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مسعود درخشان، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عباس میرآخور، استاد دانشگاه به پاس یک عمر خدمات علمی در زمینه علوم انسانی اسلامی، با اعطاء جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی تجلیل شد.

ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید و صاحبنظران حوزه فقه و اصول است که دارای آثار ارزشمند فقهی می باشد. وی صاحب بیش از ۴۰ مقاله علمی در زمینه های مختلف فقهی است و آثار ارزشمندی از جمله فقه و عقل، فقه و عرف، فقه و مصلت، مغنی الادیب و صراط را در کارنامه علمی خود به ثبت رسانیده است. آیت الله علیدوست با بیش از سال ها تدریس دروس خارج فقه و اصول موفق شد در سال ۱۳۸۹ به واسطه ارائه نظریه ارزشمند مصلحت در فقه امامیه به کسب عنوان نظریه پرداز برتر از جشنواره فارابی نائل گردد.

همچنین گفتن است دراین مراسم پس از تجلیل از افراد برگزیده بیانیه ای شورای علمی کنگره توسط دکتر محمود حکمت نیا معاون علمی پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرائت شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با نهایت حمد و سپاس الهی به خاطر نزول نعمات غیر قابل شمارش و بی پایانش بر انسان و جامعه انسانی، خصوصاً نعمت عظیم و غیرقابل وصفِ اسلام و تعالیم نورانی و حیات بخش آن، صلوات می فرستیم بر رسول گرامی اسلام و آل طیبین و طاهرین او و بهترین و خالصانه ترین سلام ها را تقدیم می کنیم به پیشگاه مقدس و منور حضرت ولی الله الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف».

همچنین گرامی می داریم یاد و نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی «رضوان الله تعالی علیه» و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه شهدای حوزه و دانشگاه را، و درودهای خود را تقدیم می کنیم به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای «مدظله العالی».

برای کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی مایه مباهات است، در شرایطی بیانیه دومین دوره از این جایزه را صادر نماید که به لطف الهی شاهد تثبیت و رشد قابل توجه شجرۀ طیبه علوم انسانیِ اسلامی در ایران و بخشهای مهمی از جهان اسلام و همچنین قیام خودجوش شمار کثیری از علما و دانشمندان دلسوز به منظور شکل دهی و تکامل علوم انسانیِ اسلامی از طریق تولید انواع نظریه های مهم و اثربخش در عرصه های گوناگون می باشیم. در چنین موقعیتی، مهم ترین توقع از مدیران متعهد و دلسوز، به ویژه در ایران اسلامی، اولاً. حمایت شایسته از نظریه پردازان برجسته مسلمان، آن هم به منظور تکمیل فعالیت های علمی آنها، و ثانیاً. کنار زدن نظریه های غربی و سکولار و ایجاد میدان های مساعد برای کاربست قوی نظریه های اسلامی در حوزه های اجرایی و مدیریتی جوامع اسلامی می باشد.

کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی در مراسم دومین دوره که امروز در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه «سلام الله علیها» و در حضور مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی برپا می شود، با افتخار به این جمعبندی رسید، ابتدا از مقام عالیِ علمی و مدیریتی مرحوم حضرت آیت الله استاد محمد رضا مهدوی کنی «قدس سره الشریف» به خاطر طراحی، بنیان گذاری و به بلوغ رسانی دانشگاه امام صادق (ع) تجلیل به عمل آورد.

بدون شک این دانشگاه، به عنوان نخستین دانشگاه علوم انسانیِ اسلامی در ایران، تاکنون نقش منحصربفردی را در جهت گسترش و تعمیق علوم انسانیِ اسلامی داشته و انتظار می رود با ملاحظه ظرفیتهای بی نظیر خود، در آینده نیز سهم و نقش بزرگی را در تکامل و عینیت بخشی به علوم انسانیِ اسلامی داشته باشد البته این کمیته مغبون است که موفق نشد در زمان حیات این استاد بزرگوار از ایشان تجلیل به عمل آورد و امروز متاسفانه در شرایطی از مقام عالیِ علمی و مدیریتی آیت الله مهدوی کنی قدردانی می شود که یکسال است او در میان ما نیست. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

کمیته اعطاء جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی در این دوره، ضمن مواجهه با دهها نظریه پرداز برجسته و اثرگذار در ایران و جهان اسلام، شرایط سخت و پیچیده ای را برای انتخاب برترین نظریه پردازان سپری نمود لکن در نهایت به مدد الهی، و پس از بررسی های چند مرحله ای، که نظام نامه جایزه آن را مقرر داشته است، موفق شد سه تن از نظریه پردازان را شایسته معرفی در این دوره تشخیص دهد :

یک: استاد ارجمند جناب آیت الله آقای ابوالقاسم علیدوست، در رشته فقه و حقوق اسلامی، که علاوه بر خدمات ارزشمند در عرصه های آموزشی، و تالیف آثار متعدد و برجسته خصوصاً در عرصه های فقهی و حقوقیِ نوپدید، به طور خاص موفق شده اند ضمن ارائه نظریه ای جامع در خصوص تعیین مناسبات فقه و علوم انسانی و اجتماعی، مدل مشخصی را برای پیوند میان ایندو ارائه نمایند.

دو: استاد ارجمند جناب آقای دکتر مسعود درخشان در رشته اقتصاد اسلامی که ضمن تقویت و بسط گفتمان اقتصاد اسلامی در ایران، و نقدهای قوی نسبت به نظام اقتصاد لیبرال، و همچنین پرورش شاگردان فراوان در این عرصه، موفق شدند در عرصه روش شناسی و همچنین نظام سازی در حوزه اقتصاد اسلامی نظریه های اثربخشی را ارائه نمایند.

سه: استاد ارجمند جناب آقای دکتر عباس میرآخور، ایرانیِ مقیم امریکا، که با بیشترین حجم از فعالیت های کیفیِ تحقیقی در ابعاد و زوایای گوناگون اقتصاد اسلامی، آن هم بر اساس منابع اصیل اسلامی یعنی قرآن و سنت، و ارائه آن در قالب نظریه های متعدد، هم اکنون به عنوان یکی از مراجع فکری مهم و اثرگذار در حوزه نظام مالی و بانکداری اسلامی شناخته می شوند.

در پایان، ضمن آرزوی سلامتی و مزید توفیق برای این سه دانشمند گرانمایه در جهت خدمت خالصانه به پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی، از همه اساتید و صاحب نظران محترمی که در مراحل گوناگون ارزیابی ها در کنار کمیته اعطاء جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی بودند قدردانی می کنیم. همچنین لازم است از بنیاد محترم فرهنگ و تعالیِ مبنا و نیز شهرداری محترم تهران به خاطر مشارکت در تأمین جوایز این دوره صمیمانه سپاسگزاری نماییم.

گفتنی است این کنگره پس از نماز مغرب با سخنرانی رییس دانشگاه امام صادق(ع) و فرزند آیت الله مهدوی کنی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست و دو تن از اساتید برتر علوم انسانی اسلامی به کار خود پایان داد.