دولت سیزدهم از تجربه دولت قبل عبرت بگیرد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک‌زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که بیانات رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم با ایشان را باید حاوی تذکرات پدرانه و دلسوزانه نسبت به مسئولان نظام برای عبرت گرفتن از موفقیت ها و ناکامی‌ها دانست، اظهار داشت: شاید کلیدواژه اصلی فرمایشات مقام معظم رهبری در این دیدار را بتوان تاکید ایشان بر انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن مسئولان عنوان کرد. ایشان خطاب به دولت آقای روحانی که در رسیدن به اهداف وعده داده شده، پیروزی و نتیجه چشم‌گیری به‌دست نیاورد، فرمودند: «من آن روز هم به جناب آقای روحانی گفتم که مبنای کارها بایستی پیشبرد اهداف انقلاب باشد. ما یک کشور انقلابی هستیم، ما انقلاب کرده‌ایم، این مردم انقلاب کرده‌اند، جان داده‌اند، تلاش کرده‌اند، سال های سال زحمت کشیده‌اند، با این همه خطر مواجه شده‌اند و برخورد کرده‌اند و ایستادگی کرده‌اند برای خاطر اهداف انقلاب و مبانی انقلاب؛ باید برای این اهداف کار کرد؛ تلاش و هدف بایستی این باشد و با آن اهداف تطبیق بکند».

وی افزود: بدیهی است کسانی می‌توانند برای پیشبرد اهداف انقلاب تلاش کنند که خود انقلابی بوده و به اهداف اصیل انقلاب اعتقاد داشته باشند. البته بزرگواری رهبر انقلاب شاید اجازه نداد که ایشان در لحظات پایانی عمر دولت دوازدهم با آنان خداحافظی تلخی داشته باشند و در این دیدار پایانی مصادیق تمام کم‌کاری‌ها و نواقص را به رخ بکشند؛ اما همین اشاره به ضرورت پیشبرد اهداف انقلاب از سوی مسئولان نظام جمهوری اسلامی کافی است تا بتوان لیست برنامه‌های غیرانقلابی دولت دوازدهم در هشت سال گذشته را  برشمرد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ادامه داد: در رأس این لیست با توجه به تذکرات متعدد رهبر انقلاب در این دیدار و دیدارهای قبلی، خطای بزرگ محاسباتی مسئولان جمهوری اسلامی در اعتماد به غرب می‌باشد. تجربه ۸ سال گذشته بار دیگر اشتباه فاحش و نتایج زیان بار اعتماد به غرب را ثابت کرد. حتماً اگر دولت یازدهم و دوازدهم منتظر به نتیجه رسید مذاکرات نمی‌ماند و به جای آن که تمام مشکلات کشور را به تحریم ها گره بزند و در مسیر جلب رضایت غرب و دشمنان انقلاب که در رأس آنان آمریکای جنایتکار قرار دارد، برای رفع تحریمها تلاش کند، با اتکا به توانمندی‌های بی شمار داخلی در مسیر خنثی نمودن آثار تحریم‌ها حرکت می‌کرد شاید امروز این گونه شرمنده مردم نمی‌شد و اقتصاد کشور به این وضعیت نابسامان گرفتار نمی‌گردید.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت امروز کشور حاصل عملکرد مسئولانی است که متأسفانه از روحیه انقلابی فاصله گرفته و حتی آب خوردن مردم را نیز به همراهی غرب برای رفع تحریم ها گره زده بودند.

وی با بیان این که مشکل امروز کشور، فقدان سیاست خارجه انقلابی و دیپلماسی قوی برای حل مشکلات داخلی است، گفت: مشکل، عدم باور به دشمنی غرب با نظام جمهوری اسلامی است که اگر این باور وجود داشت، هیچ گاه از دشمن انتظار همراهی و حمایت نمی‌رفت. مشکل از انتظارات نادرست درباره مذاکره با دشمن است؛ اگر این انتظارات دقیق بود سرنوشت برجام و مذاکرات وین به تشدید تحریم ها نمی‌رسید و به جای گرفتار شدن در دام زیاده خواهی قدرت های اروپایی و آمریکایی، تاکنون اهداف انقلاب و نظام و منافع ملت ایران با مذاکره تامین شده بود.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده در خاتمه افزود: بی نتیجه ماندن مذاکره با دشمن بعد از چند سال هدر دادن وقت و سرمایه کشور، تجربه تلخی است که از این به بعد باید مورد استفاده مسئولان انقلابی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: تجربه‌ای که نشان داد تا زمانی که نگاه غرب محوری بر مسئولان حاکم باشد، نتیجه آن تشدید تحریم‌ها، زیاده خواهی‌ها و افزایش مشکلات داخلی است. تجربه چهل و چند ساله انقلاب نشان داد جمهوری اسلامی هیچ زمانی با مسئولان غرب گرا نتوانسته است بر مشکلات فائق آید و لذا چاره کار در برابر دشمنان نظام جمهوری اسلامی، انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن است.