تولید، خون رگ اقتصاد جامعه

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام دکتر بهرام دلیر عضو هیات علمی گروه عرفان پژوهشگاه به خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا در موضوع تحقق جهش تولید از دیدگاه فرهنگی، گفت: تولید امری وجودی است و قبل از آنکه اصطلاح اقتصادی باشد، اصطلاح فرهنگی تلقی می شود و گزارشات و آمار مبدا تولید قرار نمی گیرند؛ بلکه توان خرید، معنا و مفهوم تولید را می رساند و فرهنگ صحیح تولید به معنای تزریق آمیخته های علمی به تولید می باشد که متاسفانه مفهوم فرهنگ تولید در کشور، نهادینه نشده است.

حجت الاسلام دلیر بیان کرد: عدم رشد تولید در کشور، باعث و بانی بروز مشکلات و آفات اجتماعی مانند اعتیاد، بیکاری، طلاق و ازدواج در جامعه است که اگر این موضوع به صورت اساسی حل شود، آسیب های اجتماعی جامعه کاهش می یابد.

وی ابراز داشت: اصل قانون مداری در تولید فرهنگ است که باید در کشور نهادینه شود و آن بدین معناست که تولید سود شخصی نیست بلکه منفعت اجتماعی و سرمایه کشور است و اگر تولید رو به رشدی داشته باشیم، در روابط اقتصادی، سیاسی و… قدرت بیشتری خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، با توجه به شرایط موجود جامعه تصریح کرد: عدم رو به سامان بودن کشور، ناشی از ضعف اقتصاد و نهادینه نشدن فرهنگ تولید است، تولید در کشور، باید نگاه جهانی و برون مرزی داشته باشد و مضاف بر آن، مردم نیز انتظار کالای مرغوب را دارند.

وی ادامه داد: شرکت های خودرو سازی سایپا و ایران خودرو چقدر به فکر کالای مرغوب می باشند؟ آیا این شرکت های خودرو سازی به فکر منفعت و جیب شخصی خود هستند یا رضایت مردم؟ نقطه ضعف در صنعت خودرو سازی، به دو دلیل عدم پیروی از دستورات خداوند و نص صریح قرآن کریم و نگاه داخلی و منطقه ای به کالا می باشد، بر خلاف کشور های اروپایی که با دید جهانی به کالایشان می نگرند.

حجت الاسلام دلیر با ارائه راهکاری برای تحقق جهش تولید در جامعه گفت: نگاه روحانیون نباید جناحی باشد، بلکه باید با نگاهی جامع و مانع، در راستای حمایت و حفظ تولید کالای ملی قدم بردارند و با تبلیغ دستورات دینی، در جهت حفظ ارزش کشور بکوشند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان کشور، باید اهل درک و فهم باشند و دست از غفلت و کم کاری بردارند و شرایط بهتری را برای تولید و فعالیت اقتصادی جامعه، فراهم کنند و جامعه در راستای تقویت قدرت اقتصادی کشور، قدم بر دارند.