نگاه سکولاریستی و توحیدی در مواجه با قلمرو دین

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برنامه «رهیافت» رادیو گفت‌و‌گو با موضوع قلمرو دین و با حضور دکتر قاسم اخوان نبوی عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه روی آنتن رفت.

قاسم اخوان نبوی در آغاز با بیان اینکه قلمرو دین موضوع تازه ای نیست و در گذشته این موضوع در قالب بعثت انبیا و هدف از بعثت آنها مورد بررسی قرار می‌گرفته است، گفت: در رابطه با قلمرو دین دو نوع تفکر وجود دارد؛ یک نوع نگاه سکولاریسم و یک نگاه دیگر برآمده از جنبه توحیدی و الهی است که هر کدام از آنها توسط متفکران تشریح شده اند.

عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه درباره سابقه تاریخی موضوع قلمرو دین اظهار کرد: این موضوع از نظر تاریخی به دوران رنسانس و پیشرفت‌هایی که در حوزه علم به وجود آمد، بر می‌گردد. به تبع این تغییرات مباحث زیادی در خصوص ارتباط علم و دین مطرح است. عده‌ای معتقد هستند با توجه به پیشرفت‌هایی که در علم به وجود آمده است و توانسته‌ایم خیلی از مجهولاتی که در گذشته برای بشر مطرح بوده است به یاری علم پیدا کنیم، به این شکل نوعی تعارض بین دین و علم را مطرح می‌کنند.

اخوان نبوی خاطرنشان کرد: در گذشته و تا قبل از رنسانس نگاه فلسفی و الهی بر تفکر بشر غالب بود اما امروز پس از رنسانس و با پیشرفت علم، قلمرو دین محدودتر شده است زیرا به واسطه علم خیلی از مجهولات بشر کشف شد. اینجا سوال پیش آمد که دین برای بشر چه فایده‌ای دارد؟

وی بیان کرد: برخی از جامعه شناسان سکولار معتقد هستند با پیشرفت علم، شاهد افول دین هستیم و کم کم با پیشرفت علم، بشر نیازی به مفاهیم ماورا الطبیعه و دینی ندارند. برخی دیگر معتقد هستند هنوز هم به دین نیاز داریم و آموزه‌های دینی برای معنا بخشی به زندگی و آرامش روحی و روانی ما لازم است. در حقیقت برخی بین دنیا و دین تفاوت و فاصله می‌گذارند و برخی دیگر آنها را در راستای یکدیگر می‌دانند.