هنوز یک تولستوی شیعه در ادبیات خودمان نداریم

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جلسه ۱۵۳ شورای علمی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به این پژوهشگاه روز شنبه مورخ ۲۱ مهرماه جاری در سالن جلسات ساختمان مرکزی پژوهشگاه برگزار شد.

استاد مصطفی فعله‌گری در شورای علمی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان گفت: متاسفانه باید اعتراف کنیم بسیاری از نویسندگان و رمان نویسان حال حاضر در ایران، کاسب هستند و نه هنرمند؛ البته به کسی جسارت نمی‌کنم و دست همه آنها را هم می‌بوسم، حتی آنهایی که برای شغل آمده‌اند، ولی هفتاد درصد به بالا اصلا نویسندگی را دوست ندارند، بلکه افراد شکست خورده‌ای هستند که نتوانسته‌اند در زمینه‌های دیگر موفق شوند، آمده‌اند و نویسنده شده‌اند، آمده‌اند شعر می‌گویند!

وی تصریح کرد: این افراد حتی خودشان مصاحبه می‌کنند و می‌گویند علاقه‌ای به ادبیات نداریم و از سر ناچاری قلم به دست گرفته ایم! این وضعیت اسفناک ما در داستان نویسی معاصر است. باید از خودمان این سوال جدی را بپرسیم که چرا بعد از این همه سال از وقوع انقلاب در جایی مثل حوزه هنری علی رغم تاکیدات فراوان رهبری هنوز که هنوز است نتوانسته‌ایم یک تولستوی شیعه در ادبیات خودمان داشته باشیم! چرا در تربیت نویسنده ناموفق بوده‌ایم؟

این پژوهشگر ادبی افزود: کامو می‌گوید اگر یک نویسنده فقط یک روز زندگی کرده باشد، او را اگر بعد از آن یک روز در یک زندان بیندازند آن نویسنده خواهد توانست از همان یک روز زندگی‌اش، اگر جوهره خدایی داشته باشد، رمان‌های بزرگی خلق کند. با کلاس رفتن و با مصاحبه کردن و عکس انداختن و ژست گرفتن، نویسنده و تولستوی در ایران پدیدار نخواهد شد!