گزارش فعالیت های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در جمع مدیران دفتر رهبری

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صبح امروز یکشنبه مورخ ۲۴ مرداد ماه، آیت الله رشاد با حضور در جمع مدیران دفتر مقام معظم رهبری،‌گزارشی از برنامه ها، فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشگاه ارائه نمود.

در این نشست که با حضور حجت الاسلام و المسلمین حجازی قائم مقام رییس دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، آیت الله رشاد ضمن بیان فرآیند تأسیس پژوهشگاه، فعالیت های پژوهشگاه را در دو سطح نخبگانی و جوانان تعریف نمود. وی با اشاره اجمالی به ساختار سازمانی پژوهشگاه و تأکید بر محوریت گفتمان علمی مجدّد در پژوهشگاه، توجه به نیازهای نظام اسلامی و مطالبات مقام معظم رهبری را از محورهای اصلی تعریف تحقیقات و پژوهش های انجام شده در پژوهشگاه دانست.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گزارش خود، تولید علوم انسانی اسلامی را محور بحث تولید علم در پژوهشگاه خواند و آنرا محوری مؤثر بر دیگر حوزه های راهبردی و معرفتی چون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سبک زندگی دانست.

وی در ادامه با تبیین فعالیت های انجام شده در حوزه مبانی (فلسفه های مضاف)، منطق و روش تولید علم، تولید گزاره های علمی در حوزه های موضوعی معین و نظام سازی معرفتی، توجه روشمند و هدفمند به این چهار لایه در تولید علوم را از دیگر رویکردهای راهبردی در پژوهشگاه دانست.

آیت الله رشاد با اشاره به اثربخشی تحقیقات پژوهشگاه در حوزه های مختلف معرفتی و کاربردی شدن برخی تحقیقات در بخش های اجرایی همچون نظام بانکی و حقوقی کشور، خبرویت و مرجعیت اعضای هیأت علمی پژوهشگاه را حاصل شیوه مدیریت فرآیند محور تولید علم بر مبنای حوزه تمحض اعضای هیأت علمی دانست.

وی در ادامه با اشاره به برخی بروندادهای پژوهشگاه، گزارشی آماری از برخی حوزه های فعالیتی پژوهشگاه همچون تحقیقات و آثار منتشره، مقالات، همایش ها و نشست های علمی، کرسی های نظریه پردازی، امتیازات و جوایز پژوهشگاه ارائه نمود.

آیت الله رشاد در پایان سخنان خود، موفقیت های پژوهشگاه را حاصل نیت نورانی مقام معظم رهبری در تآسیس آن و خلوص همکاران خود در پژوهشگاه دانست.

 

گفتنی است در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین حجازی قائم مقام رییس دفتر مقام معظم رهبری، ضمن تبریک به آیت الله رشاد از ایشان و مجموعه همکارانشان تشکر کرد و پژوهشگاه را از جمله دستگاه های معرفتی موفق و برتر کشور دانست.