کرسی علمی ترویجی چگونگی اسلامی‌سازی علوم انسانی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی ترویجی “چگونگی اسلامی‌سازی علوم انسانی” به همت حلقه تخصصی فلسفه علوم انسانی اسلامی مرکز مطالعات بینارشته‌ای روز دوشنبه مورخ ۶ دی‌ماه جاری در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دفتر قم برگزار شد.

در ابتدای این کرسی علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند به عنوان ارایه‌دهنده نظریه‌ی “چگونگی اسلامی‌سازی علوم انسانی” ضمن بیان رئوس بحث گفت: عدم توجه لازم به لایه‌های عمیق در تحول علوم انسانی، توجه نداشتن به شبکه علوم انسانی، فقدان جریان روشمند دین در متن علوم انسانی، فقدان تعامل در ارتباط بین علوم انسانی با ابعاد مختلف الگوی اسلامی‌ایرانی، فراگیر نشدن حرکت به سوی تولید علم در دانشگاه‏ها و نداشتن برنامه‏ای جامع و منسجم از ضرورت‌های ارایه بحث چگونگی اسلامی‌سازی علوم انسانی است.

دکتر پروزمند در بیان مساله اصلی اسلامی‌سازی علوم انسانی با بیان اینکه بازنگری جدی در منطق و نرم‌افزارهای طراحی نقشه راه تحول در علوم انسانی از مهمترین مسایل ماست، افزود: برای ایجاد تحولی عمیق و فراگیر در محتوا و ساختار نظام علمی کشور به ویژه علوم هدف، پاسخی شایسته به چالش‌های کنونی در باب علوم انسانی حیاتی است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین تصریح داشت: شناخت «نظریه و تعاریف پایه» حاکم بر علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه الهی، شناخت ابعاد مولفه‌های تحول و نسبت بین آنها و نیز موضوعاتی که پدیدآورنده این مولفه‌ها هستند،‌ شناخت نظام «شاخص‌ها، معرف‌ها و سنجه‌ها»ی مرتبط جهت ارزشیابی محتوا، ساختار و محصولات علوم انسانی و طراحی «بیانیه مأموریت، چشم‌انداز، اهداف، سیاست‌ها، راهبردها، برنامه و سازمان» تحول از جمله مراحل فرآیند توانمندی در مدیریت تحول علوم انسانی به شمار می‌روند.

دکتر پروزمند در پایان با تعریف گستره موضوعی مدیریت تحول علوم انسانی تصریح داشت: این طرح به دنبال ارایه الگوی مفهومی (منطق) حاکم بر تدوین نقشه تحول‌ جامع، در تمامی ابعاد و عرصه‏‌های علوم انسانی، اجتماعی، هنر و ملاحظه ارتباط منطقی این مجموعه با سایر حوزه‏‌های علم و مهارت است.

در ادامه حجت الاسلام دکتر عباسی و دکتر فتحعلی‌خانی هر یک به طور جداگانه به نقد نظریه “چگونگی اسلامی‌سازی علوم انسانی” پرداختند.

کرسی علمی ترویجی “چگونگی اسلامی‌سازی علوم انسانی” به همت حلقه تخصصی فلسفه علوم انسانی اسلامی مرکز مطالعات بینارشته‌ای روز دوشنبه مورخ ۶ دی‌ماه جاری، با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد.