کرسی علمی ترویجی “معنویت معطوف به عرصه‌های زندگی در گفتمان مقام معظم رهبری” برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در کرسی علمی”معنویت معطوف به عرصه‌های زندگی در گفتمان مقام معظم رهبری”، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد رودگر به عنوان ارایه دهنده و حجج اسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مظاهری سیف و دکتر بهرام دلیر به عنوان ناقد حضور داشتند.

در ابتدای این کرسی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب معتقدند که اگر نگاه معنوی در زندگی محقق شود در این صورت اقتصاد معنوی و سیاست معنوی و … شکل خواهد گرفت و بر این اساس فعالیت اقتصادی و سیاسی در این راستا نیز عین معنویت است.

رودگرعنوان کرد: ایشان تقوا را به دو عرصه فردی و اجتماعی تقسیم کرده و تقوا را عنصر اول معنویت می‌دانند لذا معنویت نیز فردی و اجتماعی است؛ ایشان می‌فرماید اصل رابطه با خدا و توحیدبنیادی در دل معنای معنویت نهفته است ولی این طور نیست که هر رابطه‌ای با خدا معنوی باشد بلکه رابطه‌ای که نقشه راه آن را پیامبر و خدا ترسیم کرده‌اند رابطه معنوی است.

این محقق حوزه علمیه عنوان کرد: ایشان معنویت را ذومراتب و تشکیکی می‌دانند؛ در کلیت مساله، یک معنویت فقهی و رساله‌ای داریم که اگر فراتر برویم معنویت اخلاقی شکل می‌گیرد که در آراستگی به فضایل و پیراستگی از رذایل نمود دارد که خود این دو مورد پایه اصلی سیر و سلوک عرفانی است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که به عنوان ناقد در جلسه حضور داشت، طی سخنانی گفت: بحث معنویت بحث روز جامعه است زیرا بشر خسته از تکنولوژی و صنعت قطعا دنبال معنویت و عرفان است.

وی افزود: ارایه‌دهنده باید به این پرسش پاسخ دهد که معنویت در چه دانشی مطرح است؟ باید روشن شود معنویت برخاسته از کتاب و سنت، عرفان، ادعیه و یا … است و این مقوله در چه دانشی قرار می‌گیرد.

این محقق حوزه عنوان کرد: ضرورت معنویت در حوزه فردی، اجتماعی و فرهنگی باید با تبیین جزیی‌تر مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: رهبری وقتی وارد بحث معنویت می‌شوند از چه روشی استفاده می‌کنند که این مقوله در مقاله مورد توجه قرار نگرفته است.

دلیراضافه کرد: معنویت یهودیت و مسیحیت و یا معنویت‌های بشری قطعا متفاوت از معنویت اسلامی است و باید در بحث معنویت، تفکیک صحیحی بین این مقولات صورت گیرد.

وی افزود: معنویت در عرصه سیاست با توجه به فرصت انتخابات از مقولاتی است که باید بیشتر در تحقیقات مورد توجه قرار بگیرد به خصوص معنویت در انتخابات و یا در عرصه اقتصاد، مقولاتی مانند نقش معنویت در کاهش اسراف و رشد اقتصادی و … همچنین در بحث جهاد و شهادت، ریزموضوعات زیادی وجود دارد که می‌تواند مورد بحث‌های علمی قرار بگیرد.

کرسی علمی ترویجی “معنویت معطوف به عرصه‌های زندگی در گفتمان مقام معظم رهبری” روز سه‌شنبه مورخ ۲۶ بهمن ماه جاری از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد.