کرسی ترویجی ازدواج موقت؛ تدبیری مطلق یا محدود برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ابتدای این کرسی علمی، که با نقادی حجج اسلام دکتر فرج‌الله هدایت‌نیا و دکتر فاضل حسامی همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمدی جورکویه به عنوان ارایه دهنده موضوع گفت: ازدواج موقت نوعی از ازدواج است که در فقه امامیه و قانون مدنی ایران به رسمیت شناخته شده است و به جهت مدت دار بودن از ازدواج دایم بازشناخته می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرش ازدواج موقت در کنار ازدواج دایم به عنوان یک نهاد حقوقی، می‌تواند مشکلی از جامعه در مواجهه با غریزه جنسی حل کند یا خیر، گفت: برخی ازدواج موقت را به عنوان راهکاری برای فائق آمدن بر بحران جنسی جوانان و پیشگیری از جرایم جنسی پیشنهاد می‌نمایند در مقابل، بعضی به جهت پیامدهای منفی ترویج ازدواج موقت، با این راهکار به مخالفت برخاسته‌اند. به نظر می‌رسد با ترویج ازدواج موقت به عنوان مقدمه ازدواج دائم و با شرط کردن آن و اندیشیدن تدابیر لازم برای پیشگیری از آثار منفی آن، می‌توان ازدواج موقت را یک راهکار دانست.

دکتر علی محمدی، فرهنگ عمومی، سو استفاده مردان متأهل از فرصت ازدواج موقت و تضمین نشدن حقوق زنان در ازدواج موقت را برخی موانع ازدواج موقت دانست و افزود: زن در ازدواج بیشتر به دنبال تصاحب قلب و عشق مرد و مرد بیشتر در پی تصاحب جسم زن است. برابر آموزه‌های دینی و ملی، زنان از حجب و حیای بیشتری نسبت به مردان برخوردارند و این حجب و حیای زن مانع می‌شود از این که او بتواند در کوتاه زمان به راحتی با رابطه جنسی با مرد کنار بیاید، در حالی که مرد دارای چنین مانعی نیست و بدون هیچ دغدغه‌ای با سپری شدن مدت ازدواج، با کام گرفتن از زن، او را با تمام دلبستگی‌ها و عشقش تنها خواهد گذاشت و به سراغ سوژه‌ای جدید می‌رود.

وی افزود: لذا ازدواج موقت به جهت زودگذر بودن، نیاز روحی و جنسی زن را برآورده نمی‌سازد، در عین این که او باید تاوان سنگین فشار افکار عمومی را بیش از مرد تحمل کند. از این‌رو، می‌بینیم مردان بیشتر از زنان راغب به این ازدواج هستند.

وی همچنین یادآور شد: در آموزه‌های اسلامی دو مسیر برای تعامل با غریزه جنسی اندیشیده شده است؛ ازدواج دائم و ازدواج موقت. هر چند امر ازدواج دائم در جامعه با تأخیر صورت می‌گیرد، اما این به معنای نفی فشار غریزه جنسی بر جوانان نیست و میزان وقوع جرایم جنسی در بین جوانان دلیل بر آن است. لذا لزوم پاسخگویی به نیاز جنسی جوانان همچنان به قوت خود باقی است.

عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه در پایان گفت: اگرچه ازدواج موقت به عنوان یک راهکار با موانع جدی در جامعه ما مواجه هست و آثار منفی متعددی برای آن شمرده می‌شود؛ اما بدیل‌های آن نیز یا با آموزه‌های شرعی ناسازگار است و پیامدهای زیانباری دارد و یا با توجه به واقعیات جامعه امکان اجرایی ندارد. در این راستا “ازدواج موقت به عنوان مقدمه ازدواج دائم” با تدابیری که برای پیشگیری از آسیب‌ها بیان شد می‌تواند راهکاری برای حل بحران جنسی جوانان مجرد باشد.

 

کرسی علمی ترویجی ازدواج موقت؛ تدبیری مطلق یا محدود، روز سه‌شنبه مورخ دوم آبان ماه جاری با حضور صاحبنظران این حوزه و اساتید حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد.