کتاب “مدیریت تحول سیاسی در حوزه های علمیه”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “مدیریت تحول سیاسی در حوزه های علمیه” اثر سید موسی میر مدرس، محقق گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 

پژوهش حاضر، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقای سید موسی میر مدرس است که در گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته است و شامل سه فصل به شرح زیر است:

فصل اول: کلیات

فصل دوم: ماهیت، قلمرو و اهمیت مدیریت تحول سیاسی

فصل سوم: سازوکارها و ساختارهای مدیریت تحول سیاسی

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود، می نویسد:

بی ‌شک، رسالت و مأموریت حوزۀ امروز، بسی فراتر و فربه ‌تر از رسالت و مأموریت حوزۀ دیروز است؛ زیرا اکنون حوزۀ علمیه، رسالت ملی (کشوری)، منطقه ‌ای (جهان اسلام) و بین ‌المللی را بر عهده دارد؛ ازاین ‌رو ‌باید در بازسازی و احیای تمدن اسلامی ـ که پارادایم حاکم بر هر نوع مهندسی و مدیریتی است ـ نقش اول را ایفا کند. جامعۀ هدف (نظام اسلامی، مردم، احزاب و گروه‌ های مسلمان) نیز انتظارات فراوانی از حوزه دارند؛ از جمله در ساحت اندیشه ‌ورزی، تولید فکر و نظریه ‌پردازی سیاسی، در قلمرو نظام‌ سازی اجتماعی، در حوزۀ کنشگری فعال در عرصۀ سیاست عملی و تربیت کادر سیاسی برای مناصب نظام اسلامی، در بعد تولید فرهنگ سیاسی و جامعه ‌پذیری سیاسی، در جایگاه نظارت بر قدرت سیاسی. این امور و امثال آن از رهگذر مدیریت تحول سیاسی به سامان خواهند رسید.

بنابراین، اهتمام به رسالت و مأموریت‌ های پیش‌گفته، انگیزۀ اصلی این پژوهش است.

اما فرضیۀ تحقیق، مبتنی بر دو گزارۀ به‌ هم پیوسته است.

۱.‌ مدیریت تحول سیاسی در حوزۀ علمیه، فرایندی است که تحول سیاسی در حوزۀ علمیه را بر پایۀ آینده‌ نگاری و آینده‌ پژوهی هدایت می‌ کند.

۲. مدیریت تحول سیاسی در حوزۀ علمیه، از سنخ مدیریت استراتژیک است که مبتنی بر تفکر استراتژیک و برنامه ‌ریزی استراتژیک است.

این دو گزاره در این پژوهش، تبیین و راستی‌آزمایی شده است.

 

گفتنی است کتاب “مدیریت تحول سیاسی در حوزه های علمیه” اثر سید موسی میر مدرس، با قیمت  ۱۲۰۰۰  تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.