کتاب “شب های شعر حجره”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “شب های شعر حجره”به همت گروه ادب و هنرمرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه و به کوشش آقای سید محمد جواد شرافت گردآوری و منتشر شد.

 

«شب های شعر حجره» عنوان یک سلسه محفل شعرخوانی است که در سالهای تحصیلی ۹۱-۹۰ و ۹۲-۹۱ به صورت هفتگی در مدارس حوزه علمیه قم برگزار می گردید. این محافل با هدف شناسایی و جذب استعدادهای شعری در میان طلاب جوان، ایجاد دغدغه ادبی بیشتر در بین حوزویان، معرفی شاعران موفق حوزه و به وجود آوردن حال و هوایی هنری در مدارس  حوزه علمیه طراحی و اجرا شد. در هر یک از این محافل که با حضور پرشور طلاب علاقمند همراه بود، آثار دریافت شده از طلاب هر مدرسه، توسط صاحبان اثر قرائت می شد و در ادامه یکی از اساتید صاحب نظر و صاحب بیان به نقد و بررسی آثار و بیان راهکارهای رشد و تعالی اشعار می پرداخت. حضور دو تن از شاعران موفق حوزوی و شعرخوانی آنان، یکی دیگر از بخش های این محافل بود که با استقبال حاضران مواجه می گردید. از بزرگترین توفیقات این طرح آشنایی با طلاب مستعد و پرورش ذوق آنها درعرصه شعر بود که سبب رویش های تازه در شعر این سالهای حوزه علمیه گردید.

 

این مجموعه شامل دو بخش، به شرح زیر است:

بخش اول: اشعار کلاسیک

بخش دوم: اشعار نو  

 

سید محمد جواد شرافت در قسمتی از مقدمه کتاب و در تبیین این مجموعه چنین می نویسد:

مجموعه پیش رو گزیده ای است از آثار ارائه شده در سلسله محافل «شب های شعر حجره» و گواهی مختصر بر وجود استعدادهای فراوان در میان طلاب جوان. شاعران تازه نفسی که قدم های آغازین در جاده ی رو به اوج سرودن را بلند و محکم برداشته اند و بدون تردید بسیاری از آنان در آینده ای نه چندان دور از چهره های مطرح و تاثیرگذار شعر حوزه در سطح کشور خواهند بود. برخی ازاین اشعار، مربوط به شاعران فعال و شناخته شده ی حوزه می باشد که میهمان ویژه محافل بودند و برخی دیگر، آثار طلاب مدارس علمیه ست که اغلب از برگزیدگان دو دوره ی «شب های شعر حوزه» نیز بوده اند. تنوع محتوایی و ساختاری خوبی در میان آثار طلاب جوان دیده می شود و این امر در موضوعات گوناگون و قالب های مختلف  اشعار این دفتر مشهود است. همچنین حضور پر فروغ بانوان طلبه در عرصه ی شعر جای بسی خرسندی دارد و این مهم محقق نمی شد مگر با همت و جدیت خود این خواهران پر استعداد و نیز همکاری ها و مساعدت های مسئولین مرتبط و دغدغه مند جامعه الزهرا.

اطمینان دارم، زمانی که شما به عنوان مخاطب مشغول خواندن این مجموعه هستید، اشعار بیشتر و بهتری توسط این برادران و خواهران طلبه، خلق و منتشر شده است و همین مطلب گواه رشد و تعالی آثار آنان می باشد. تا باد چنین بادا!

 

گفتنی است کتاب “شب های شعر حجره” به کوشش آقای سید محمد جواد شرافت با قیمت ۷۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند .