کتاب “خوانشی نقادانه از آثار رضا امیرخانی”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب کتاب “خوانشی نقادانه از آثار رضا امیرخانی” بههمت گروه ادب و هنرمرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه و به قلم آقای محمد حسن شاهنگی منتشر شد.

این پژوهش، به کوشش جناب آقای محمد حسن شاهنگی در گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سامان یافته و به تازگی راهی بازار شده است.

کتاب “خوانشی نقادانه از آثار رضا امیرخانی”در قالب مجموعه میزگرد، ماحصل ۵ نشست تخصصی صاحب نظران ادبیات اندیشه (آقایان احمد شاکری، مرحوم حسین عمید، مجید پورولی کلشتری،محمد قاسمی‌پور، حامد صلاحی، مهدی بوستانی، علیرضا سمیعی، علیرضا فتاح، محمدرضا صادقی، مرتضی کاردر، سیاوش ایمانی، میثم امیری، محمد قائم خانی، محمد گل رونیا، فردین آرش، سید رسول پیره و خانم مرضیه آتشی ‌پور) است. دراین نشست ‌ها، تلاش بر آن بوده است تا نقدی به اندوخته ‌ها، آموخته ‌ها و تجربه ‌های زیستی رضا امیرخانی زده شود و از منظرها و دریچه‌ های گوناگون ابعاد آثار وی تماشا و داوری شود.در این مجموعه پس از بررسی ویژگی های شخصیتی و خصایص عمومی نثر امیرخانی، بررسی دو  موضوع در دستور کار قرار می گیرد؛ اول این که مواضع تجربه نگاری در آثار امیرخانی کجاست و چه ویژگی هایی دارد و دوم اینکه امیرخانی به دوگانه سنت و مدرنیته چگونه می نگرد و رابطه میان این دو را اساساً از چه جنسی تعریف می کند.

کتاب فوق با مقدمه های جداگانه ای از آقایان دکتر محمد رضا سنگری و احمد شاکری منتشر شده است.

این تحقیق شامل یک پیش نشست و چهار نشست به شرح زیر است.

پیش نشست: چرا رضا امیر خانی؟

نشست اول: شخصیت شناسی رضا امیرخانی

نشست دوم: ویژگی های نثر رضا امیرخانی

نشست سوم: سنت و مدرنیته در آثار رضا امیرخانی

نشست چهارم: تجربه نگاری در آثار رضا امیرخانی

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:

بی‌ شک، رضا امیرخانی جزئی از هویت ادبی انقلاب اسلامی‌ است. سوزن پرگار این نویسنده پرکار، مرکزیتی به نام اندیشه و دغدغه دارد؛ اندیشه‌ای دغدغه ‌مند و دغدغه ‌ای اندیشه ‌ورز. او باری‌ به ‌هر جهت سیاه ‌کاری نمی کند. آنجا که احساس می‌ کند باید عزیمت کند، راهی کابلستان می ‌شود، هم ‌سفر ارمیا، ته غرب را در می‌آورد، هم ‌قدم «ره‌ بر» می ‌شود و آن‌ گاه که دیده ‌هایش را ارزشمند یافت،  قلم به دست می‌گیرد و دعوت می‌کند با او و تجربه ‌های خواندنی ‌اش همراه شویم. او از اخلاق می‌گوید، موعظه می‌کند، دین را مقدس می ‌شمارد، انسانیت را می ‌ستاید و همه اینها را نه در متنی علمی ‌‌و تخصصی که در میان سطور رمان‌ ها، سفرنامه ‌ها و مقالاتش، آرام و دلنشین پیشکش خواننده‌ اش می‌کند.

در کنار نقد نویسندگان دگراندیش و آنهایی که با گفتمان انقلاب زاویه دارند، یکی از مهم‌ترین سیاست ‌ها با رویکرد ایجابی، ارائه نمونه مناسب به مخاطب است تا با برجسته‌ سازی نمونه موفق و تشریح لایه ‌های فکری و پشتوانه ‌های اندیشگانی نویسنده، دلایل توفیق و تأیید او آشکار شود و هم ‌پیشگانش از او الگوبرداری کنند. هدف این مجموعه نیز، در قالب میزگرد، گام برداشتن در این مسیر دشوار و دراز است.

 

 

گفتنی است کتاب “خوانشی نقادانه از آثار رضا امیرخانی”اثر محمد حسن شاهنگی با قیمت ۱۱۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند .