کتاب خاورمیانه بزرگ و خاورمیانه اسلامی(نمادهای هویتی ـ فرهنگی)

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه ، کتاب “خاورمیانه بزرگ و خاورمیانه اسلامی(نمادهای هویتی ـ فرهنگی)” به قلم ابراهیم متقی، منتشر شد.

در این کتاب آمده است: هره‌گیری از عبارت خاورمیانه اسلامی را می‌توان انعکاس نقش سیاسی انقلاب اسلامی ایران در حوزه ژئوپلتیکی خاورمیانه دانست. به همان گونه‌ای که واژه‌ها و مفاهیمی همانند خاورمیانه جدید و خاورمیانه بزرگ به عنوان نماد اراده سیاسی آمریکا، جهان غرب و اسرائیل محسوب می‌شوند. هرگاه چنین واژه‌هایی به کار گرفته شود، نشان می‌دهد که الگو و شکل خاصی از اندیشه و رفتار بازیگران برای کنش‌گری، تأثیرگذاری و کنترل این منطقه ژئوپلتیکی در حوزه امنیت جهانی به کار گرفته شده است. هیچ منطقه‌ای، مانند خاورمیانه، درگیر موضوعات هویتی نبوده است. این امر را می‌توان انعکاس شرایط ژئوپلتیکی و تاریخ سیاسی کهن این منطقه جغرافیایی دانست. کشورهایی که دارای تاریخ و تمدن طولانی باشند، شاخص‌های هویتی خاص خود را نیز دارند؛ به عبارت دیگر ، هویت در خاورمیانه انعکاس تمدن کهن، تاریخ طولانی و تحولات سیاسی ـ اجتماعی گسترده‌ای است که اقوام مختلف آن را سپری کرده‌اند.

فصل اول: هویت و مقاومت در تاریخ سیاسی خاورمیانه، فصل دوم: شاخص‌ها و نشانه‌های ژئوپلتیکی خاورمیانه، فصل سوم: نشانه‌های فرهنگی ـ هویتی خاورمیانه، فصل چهارم: اهداف آمریکا و جهان غرب از سازماندهی خاورمیانه بزرگ، فصل پنجم: بررسی تأثیر هویت انقلاب اسلامی بر تئوری خاورمیانه بزرگ، فصل ششم: خاورمیانه اسلامی و خاورمیانه بزرگ در دوره اوباما

این کتاب به قلم ابراهیم متقی، با قیمت ۲۰۰۰۰ تومان در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرصه می شود، علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی:  http://poiict.org/news/663    مراجعه کنند.