کتاب ” جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام “

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب ” جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام ” درصدد است تا جریان های مختلف در جهان اسلام را بررسی کند. در عصر مواجهه سنت فکری مسلمانان با مدرنیته غربی شکاف هایی در درون اندیشه سیاسی مسلمین ایجاد شد و سبب ظهور سه جریان فکری متجدد، متجمد و مجدد گردید و در سده اخیر این سه جریان سیاسی به خرده جریان هایی تبدیل شدند. کتاب”جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام ” جریان های اصولگرایانه اسلامی، بنیاد گرایانه اسلامی، سنت گرایانه اسلامی،‌ ناسیونالیسم اسلامی، اصلاح طلبی اسلامی، سلفی،‌ اخوان المسلمین، وهابی و القاعده را بررسی می کند.‌

پژوهش حاضر، نتیجه تلاش علمی جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجر نیا است که در گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته است و به تازگی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

این تحقیق شامل هشت فصل به شرح زیر است:

فصل اول: جریان اصول گرایی

فصل دوم: جریانبنیاد گرایایی اسلامی

فصل سوم: جریان سنت گرایی اسلامی

فصل چهارم: جریان ناسیونالیسم اسلامی

فصل پنجم: جریان اصلاح طلبی اسلامی

فصل ششم: جریان سلفی

فصل هفتم: جریان اخوان المسلمین

فصل هشتم: جریان وهابی و القاعده

حجت الاسلام مهاجر نیا در بخشی از مقدمه کتاب خود و در تعریف اصطلاح جناح و طیف سیاسی چنین می نویسد:

جناح مجموع گروه یا گروه‌ هایی که با اهداف و دیدگاه‌ های مشترک در کوتاه مدت و یا بلند مدت به منظور رقابت و کسب قدرت سیاسی، در داخل یک حکومت یا حزب گرد هم می ‌آیند، بدون این که دارای ماهیت رسمی و شخصیت حقوقی باشند. جناح را بخشی از یک واحد یا جریان سیاسی دانسته ‌اند، لذا برای نمونه به جناح حکومت، جناح حزب، جناح راست و چپ تعبیر می‌ شود. در تشکل های جناحی ممکن است استمرار و ثبات دائمی وجود نداشته باشد و بنا بر ضرورت و به مناسبت‌ هایی مانند انتخابات تشکیل شوند. بر این اساس جناح  بر خلاف حزب دارای ویژگی‌ های ذیل است:

۱. دارای شعب مختلف در سراسر کشور نیست.

۲. دارای شخصیت حقوقی نیست.

۳. از نظر قانونی در جایی ثبت نشده و عموماً نمی‌ خواهد رسمیت حقوقی و قانونی پیدا کند.

۴. به سرعت یا به مرور زمان، می تواند، مواضع خود را تغییر دهند و شناسایی خود را دچار مشکل کنند.

۵. عدم نهادینگی.

و اما طیف سیاسی اصطلاحی است که گاهی به جای جریان سیاسی و یا جناح سیاسی به کار می ‌رود و گاهی هم به مجموعه ‌ای از جریان ‌ها یا جناح‌ های سیاسی اطلاق می ‌شود. در مواردی هم در معنای محدودی استعمال می‌ شود مثلاً به رویکردها یا شخصیت‌ های مختلف در درون یک حزب یا جناح و یا جریان، طیف رادیکال حزب یا طیف محافظه کار جناح راست، یا طیف سنتی فلان گروه سیاسی، اطلاق می‌ شود.

 

کتاب ” جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام “اثر حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجر نیا، با قیمت  ۴۲۰۰۰  تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.