کتاب “بلندای فیلم کوتاه”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،کتاب “بلندای فیلم کوتاه” به قلم مهدی بوستانی شهربابکیاست کهدر گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه سامان یافته و با نگاهی متفاوت به فیلم کوتاه پس از انقلاب اسلامی، می کوشد تا بتواند فیلم کوتاه را به خواننده بهتر معرفی کند.

در این کتاب که متشکل از پنج مصاحبه با عوامل سازنده پنج فیلم کوتاه شاخص بعد از انقلاب به نام های (داد)، (روشنایی های شهر)، (شیر تلخ)، (یه روز قشنگ برفی) و جنگل می باشد، مصاحبه کننده می کوشد تا ضمن اتخاذ رویکرد تحلیل در طی فرآیند مصاحبه، کشف منطق روایی فیلم، درک مضامین اندیشگانی در فیلم، شناخت انگیزه و دغدغه های کارگردان را در کنار مباحثی از قبیل نبود سیاستگذاری فرهنگی بنیادی در حوزه فیلمسازی، اوضاع متولیان تولید و بازار پخش فیلم کوتاه، بررسی جایگاه و ارزش فیلم کوتاه در سینمای ایران و … را پی بگیرد.

“بلندای فیلم کوتاه” از پنج مصاحبه با عوامل و دست اندرکاران فیلم های زیر جهت بیشتر شناساندن فیلم کوتاه به مخاطب تشکیل شده است:

۱٫فیلم کوتاه داد

۲٫فیلم کوتاه روشنایی های شهر

۳٫فیلم کوتاه شیر تلخ

۴٫فیلم کوتاه یه روز قشنگ برفی

۵٫فیلم کوتاه جنگل

بوستانی شهربابکی در بخشی از این کتاب می نویسد :

از آن‌ جا که شخصاً علاقه‌ ای به مباحث صرفاً تئوریک در سینما نداشته و ندارم و چندان هم آن را کاربردی نمی ‌دانم، تصمیم گرفتم در کتاب حاضر، از کلی ‌گویی و شعار در باب اهمیت فیلم کوتاه بپرهیزم و کاری نکنم جز انتخاب و تجزیه و تحلیل چند اثر شاخص این سال ‌ها در عرصه‌ ی فیلم کوتاه. طبیعتاً رسیدن به پنج اثر منتخب فعلی، دور از سلیقه ‌ی شخصی ‌ام نیست. هیچ ادعایی هم مبنی بر این که انتخاب این پنج اثر، انتخابی همه ‌پسند و جامع و مانع و کامل است، وجود ندارد. شاید به عنوان کسی که دست ‌اندر کار چنین کتابی شده است، این حق را داشته باشم که اگر فرضاً فیلم ‌های صرفاً فرمالیستی را نمی ‌پسندم، جایی هم برای آن گونه از فیلم ‌ها در این کتاب نبینم و اگر «دغدغه‌ مندی» و « نگاه اجتماعی» و « حرفی برای گفتن داشتن» و « سینما را وسیله دانستن» و«تناسب فرم و محتوا» را ملاک اول در نمره ‌دادن به یک اثر هنری ( و در این‌ جا فیلم کوتاه) می ‌دانم، آن را صراحتاً اعلام نمایم و برپایه ‌ی آن دست به انتخاب فیلم‌ هایی بزنم که می ‌خواهم آن‌ ها را مطرح و بررسی کرده و در گفتگویی با نویسنده و کارگردان آن، به بحث و تجزیه و تحلیل و نقد آن بپردازم. شخصاً از آن‌ جا که در جایگاه یک فیلم ‌ساز همیشه این نقد را به برخی از منتقدین وطنی وارد می ‌دانم که به دلیل عدم شناخت از مسائل فنی و تکنیکی‌ فیلم‌ سازی، همان ‌طور که بیرون گود نشسته ‌اند، توقع خاک‌کردن حریف و ضربه‌ ی فنی از فیلم‌ ساز دارند، در این کتاب نخواسته ‌ام که در جایگاه منتفد خارج از گود قرار گیرم و یک طرفه به قاضی روم و لذا تصمیم گرفتم که به جای نگارش نقدی بر هر اثر، در طی‌ گفتگو با صاحب اثر، دیدگاه‌ های نقادانه‌ ی خود را مطرح کنم تا این حق را به صاحب اثر داده باشم که بتواند هم ‌زمان از خود و کار خود دفاع نموده و دلیل بیاورد و بحث کند و حتی نظر مرا تغییر دهد.

گفتنی است کتاب “بلندای فیلم کوتاه” به قلم مهدی بوستانی شهربابکی، با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند.