کتاب اندیشه دفاعی اسلام منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب ” اندیشه دفاعی اسلام” اثر حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجر نیا، عضو هیأت علمی کروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 

پژوهش حاضر، نتیجه تلاش علمی جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجر نیا است که در گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته است و به تازگی راهی بازار فروش گشته است.

تحقیق حاضر شامل شش فصل به شرح زیر است:

فصل اول: مفاهیم و کلیات

فصل دوم: چیستی نظام دفاعی اسلام

فصل سوم: اصول راهبردی نظام دفاعی اسلام

فصل چهارم: اصول ارزشی نظام دفاعی اسلام

فصل پنجم: شرایط تحقق نظام دفاعی اسلام

فصل ششم: آثار و دستاوردهای نظام دفاعی اسلام

حجت الاسلام مهاجر نیا در بخشی از مقدمه کتاب خود، چنین می نویسد:

دفاع در برابر تهدید نه تنها از ضرورتها و نیازهای اساسی و اولیه بشر به شمار می رود بلکه از واکنش های طبیعی انسان می باشد. بنابراین مقوله دفاع و امنیت قبل از آن که در قالب اندیشه و مکاتب فکری و فلسفی مختلف قرار گیرد و یا تبدیل به سیاست، قانون و مقررات دفاعی و امنیتی گردد و یا حتی پیش از آن که آموزه های دینی، آن را به مثابه احکام و حدود الهی بپذیرند، امری فطری و طبیعی به شمار می رود که زندگی فردی و اجتماعی انسان بدان وابسته و با آن عجین شده و گریزی از آن نیست. یعنی زندگی اجتماعی بشر در هیچ دوره ای، خالی از دغدغه های امنیتی و چگونگی دفع تهدیدها و دفاع از خود و روش ها، راهبردها و ابزارهای تأمین امنیت نیست. زیرا منشاء تشکیل و استمرار جامعه علاوه بر گرایش های طبیعی و فطری انسان ها، ناشی از درک عقلانی آنها از ضرورت امنیت سازی، و فرار از نا امنی های زندگی فردی است. اما زندگی اجتماعی هم هیچگاه امنیت و آرامش کامل را برای بشر فراهم نساخت. نزاع دائم قوای خیر و شر، طبعیت زیاده خواه وخوی سود طلبانه و تمایلات و گرایش های آرمانی انسان با وجود محدودیت های فراوان در عرصه اجتماع در زمینه امکانات و منابع تأمین نیازها، بشر را به سمت رقابتی دشوار کشاند که تاریخ حیات جمعی، این رقابت را در قالب تنازع بقاء، تضاد و تعارض منافع و در نتیجه نا امنی ها، چالش ها، منازعات و درگیری های زیاد در خاطره خویش حفظ کرده است. تلاش و تکاپوی دائم انسان برای تأمین امنیت و استمرار بقاء و حیات خویش، همه ابعاد زندگی او را تحت تأثیر قرار داد. همین امر سبب شد تا انسان ها درگذر زمان، به تجربه های فراوان و اکتشاف ابزارها، فناوری ها و روش های مختلف دفاعی در برابر تهدیدات و اندوخته های دانشی گسترده در سطوح و در دوره های مختلف اقدام نمایند. و در نتیجه اندیشه های امنیتی و دفاعی زیادی درفرآیند تاریخ شکل گرفته است. ادیان و مکاتب بشری هر کدام، اندیشه دفاعی و امنیتی خاص خود را دارند و اسلام هم دارای اندیشه دفاعی خاص خود است. این اندیشه از متون و نصوص دینی سرچشمه گرفته است و به اصطلاح امری درون دینی است.

کتاب ” اندیشه دفاعی اسلام “اثر حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجر نیا، با قیمت  ۲۳۰۰۰  تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.