کتاب “الگوی تصمیم گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران”

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “الگوی تصمیم گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران”اثر دکتر غلامعلی سلیمانی، عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، به چاپ رسید.

این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقای دکتر غلامعلی سلیمانی بوده که در گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته؛ و به تازگی راهی بازار شده است.

 این اثر ارزشمند از چهار فصل مختلف، به شرح زیر تشکیل شده است.

فصل اول: مدل ها و الگوهای تصمیم گیری در سیاست خارجی

فصل دوم: الگوی تصمیم گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

فصل سوم: آسیب شناسی تصمیم گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و بحثی درباره ضرورت ها

فصل چهارم: مطالعه موردی تصمیم گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ پذیرش قطعنامه ۵۹۸

 

دکتر سلیمانی در بخشی از مقدمه کتاب خود درباره موضوع تحقیق خود چنین می نویسد:

تصمیم‌ گیری کانون توجه آن دسته از دانشمندان علم سیاست نیز بود که به تحلیل رفتار تصمیم ‌گیری رأی‌ دهند‌گان، قانون ‌گذاران، مقام ‌های اجرایی، سیاست‌ مداران، رهبران، گروه ‌های ذی‌ نفوذ و سایر بازیگران صحنه سیاست علاقه‌ مند بودند. بخش مهمی از مطالعات صورت ‌گرفته درباره تصمیم‌ گیری نیز در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل صورت گرفته است. به‌کارگیری تصمیم‌ گیری در نظریه ‌پردازی در روابط بین ‌الملل به دهه ۱۹۵۰ برمی‌ گردد. کارهای آغازین در این زمینه توسط افرادی همچون ساپین، بروک، هربرت سایمون و اسنایدر پی ‌ریزی شد. بعدها نیز افرادی مانند جوزف فرانکل و گراهام تی آلیسون به این حلقه پیوستند.

بنا به تعریف، تصمیم‌ گیری صرفاً عمل گزینش میان راه‌ حل ‌های جایگزین یا بدیل ‌های موجودی است که در موردشان یقین و قطعیت نداریم. اسنایدر محقق روابط بین‌الملل و متخصص سیاست خارجی در تعریف تصمیم‌ گیری می ‌نویسد: تصمیم‌ گیری، اتخاذ یک مسیر عمل از میان شقوق موجود است.

تصمیم‌ گیری از جنبه‌ های مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته است. بخشی از تحقیقات صورت ‌گرفته در رابطه با تصمیم‌ گیری به بررسی الگوها یا مدل‌ های تصمیم‌ گیری در سیاست خارجی پرداخته است. با توجه به تمایزی که کوینی رایت و جوزف فرانکل بین نظریه و مدل قائل هستند و مدل را جایگزین نظریه در حوزه روابط بین‌الملل با توجه به دست‌ یافتنی ‌تربودن آن می‌ دانند، به نظر می‌ رسد مفهوم الگو و مدل، منطقی ‌تر از نظریه است. در این معنا مدل نوعی ساده‌ سازی واقعیت است که احتیاجی نیست از ماهیت دقیق نظریه برخوردار باشد، بلکه بر اساس اعتبار و مناسبتی که برای ما دارد، مورد قضاوت قرار می ‌گیرد. از نظر آنها، هر نظریه مدعی درستی خویش و بطلان سایر نظریه‌ هاست، حال آنکه مدل ‌ها صرفاً شیوه ‌ای مناسب برای بررسی مسائل از زاویه خاص می ‌باشند.

 

گفتنی است کتاب “الگوی تصمیم گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران”اثر دکتر غلامعلی سلیمانی، با قیمت ۳۰۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند.