کتاب” الفبای مقاله نویسی”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت گروه سنت های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه کتاب” الفبای مقاله نویسی” به زیور چاپ آراسته شد.

در معرفی این کتاب می خوانیم: مقاله به نوشتاری کوتاه از یک تا سی صفحه گفته می ‌شود که نویسنده با پیروی از ساختاری منطقی و شیوه‌ های روشن، دیدگاه‌ ها، یافته‌ ها و تجربه‌ های ذهنی و عینی خود را درباره یک موضوع به بحث می‌ گذارد. در الفبای مقاله ‌نویسی تلاش شده است در سه فصل، با زبـانی سـاده، در حـد مجـال و توان، گـام بـه گـام، بنیادهای یک مقاله علمی از مسئله ‌یابی تا مسئله‌ پردازی و ساختاردهی نهایی، بررسی و الگودهی شود.

این اثر به تازگی به قلمآقای محمدباقر انصاری، منتشر شده است.

عناوین این مجموعه در یک طبقه‌ بندی به فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم شده است و در طبقه ‌بندی ثانوی، ذیل موضوعات فردی، به مباحث علمی، اخلاقی و تبلیغی پرداخته می ‏شود. ” الفبای مقاله نویسی” دفتری از فصل علمی این مجموعه است.

این کتاب شامل دو فصل به شرح زیر است.

فصل اول: مسئله ‌یابی و بنیان های پیش نگارش

فصل دوم: مسئله‌ پردازی و ساختار علمی

انصاری در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:

نوشتن شیوه ای برای انتقال اطلاعات و احساسات و تجربیات فردی و جمعی است. در یک نوشته اعم از گزارش، مقاله و مانند آن نویسنده داشته ها و یافته های خود را با دیگران به اشتراک می گذارد. این علم یا دستامد، مشاهده و تجربه و آموخته های خود اوست و یا از آن دیگری است و نویسنده انتقال دهنده و یا در نهایت گسترش دهنده آن است.

گفتنی است شانزدهمین جلد از مجموعه مهارتهای طلبگی با عنوان” الفبای مقاله نویسی ” ،به قلم محمدباقر انصاری، با قیمت ۷۰۰۰  تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه این کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.