کتاب “از نتایج سحر” به قلمروهای گوناگون شعر انقلاب تقسیم می شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیبه نقل از خبرگزاری فارس،دکتر محمدرضا سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه از اتمام جلد نخست بررسی و پژوهش درباره «شعر انقلاب» با عنوان «از نتایج سحر» خبر داد و گفت: در این اثر به نگارش کلیات، ساحت‌ها و قلمروها، هویت و ویژگی‌های “شعر انقلاب اسلامی “پرداخته‌ام

دکتر محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ در گفت و گو در مورد این اثر گفت : از سال گذشته تاکنون در حال انجام کاری هستم که به گمانم نگارش آن ۳ _ ۴ سال به طول خواهد انجامید.

وی اضافه کرد: موضوعی که هم‌اکنون مشغول نگارش آن هستم کاویدن، بازیابی و بازشناسی «شعر انقلاب» است که طبیعتاً برای تحقیق و نگارش آن باید مقداری به زمینه‌های پیش از انقلاب اسلامی برگشته و دوره انقلاب را بررسی کنم.

 مدیر گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیادامه داد: در این اثر قلمروهای گوناگون «شعر انقلاب» را همانند حوزه «شعر آئینی» که خود آن نیز به چندین حوزه همانند شعر نبوی، علوی، فاطمی، عاشورایی، رضوی، نیایش، ستایش و انتظار تقسیم می‌شود و قلمروهایی از شعر دفاع‌ مقدس، عاشقانه، عارفانه و شعر اجتماعی و اعتراض را مورد بررسی، تحقیق و پژوهش قرار دهم.

 وی با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در هر یک از حوزه‌های فوق، چندین سال به طول خواهد انجامید، افزود: بخش نخست این پژوهش و تحقیق‌ها تکمیل و آماده شده است که درقالب یک جلد کتاب منتشر می شود.

این نویسنده با اشاره به این مطلب که تحقیق و پژوهش‌ها درباره «شعر انقلاب» در چندین جلد منتشر می‌شود، گفت: جلد نخست این مجموعه با عنوان «از نتایج سحر» نامگذاری شده است که برگرفته از شعر معروف «باش تا صبح دولتت بدمد/ کاین هنوز از نتایج سحر است» است که برخی از دوستان آن را به بنده پیشنهاد داده‌اند.

وی اضافه کرد: در جلد نخست این مجموعه به نگارش کلیات، ساحت‌ها و قلمروها، هویت و ویژگی‌های «شعر انقلاب اسلامی» پرداخته‌ام که دربردارنده حدود ۳۰۰ صفحه است که از سوی انتشارات «سوره مهر» در آینده نزدیک منتشر می‌شود.