کتاب از ریشه‌دارترین ابزارهای انتقال پیام و اثرگذارترین رسانه‌هاست

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هر سال با شروع ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بسیاری از علاقمندان به حوزه اندیشه کتاب‌های مورد علاقه خود را از نشرهای نام‌آشنا تهیه می‌کنند. انتشارات کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از جمله محبوب‌ترین آنهاست که همواره با کتاب‌های خود قشر جوان اهل مطالعه را به خود جذب می‌کند.

در ادامه گفت و گوی کوتاهی با آقای یقینی مدیر عامل کانون اندیشه جوان در مورد اوضاع فعلی این انتشارات ترتیب دادیم که از منظرتان خواهد گذشت.

ü     با توجه به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در عصر حاضر، فعالیت‌های انتشارات کانون اندیشه جوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کتاب از ریشه‌دارترین ابزارهای انتقال پیام و اثرگذارترین رسانه‌هاست.رسانه‌های شنیداری و دیداری شاید اثر فوری‌تر و نمایانتری داشته باشند اما از آنجا که کتاب بیش از آن رسانه‌ها قوه خیال و عقل مخاطب را در جهت انتقال پیام به کار می‌گیرد، اثری عمیقتر و ماندگارتر دارد. به همین دلیل، کتاب ظرفیت بیشتری برای انتقال محتوای عمیق و واداشتن مخاطب به اندیشه و تامل دارد. از این رو، کانون اندیشه جوان که قریب به بیست سال است به ترویج اندیشه دینی مجدد و مشق آزاداندیشی اهتمام دارد، علی‌رغم بهره‌گیری نسبی از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌های جدید، هرگز از توجه خود به کتاب نکاسته است. محصول عملکرد کانون در این بیست سال، انتشار ۴۱۴ عنوان کتاب بوده؛ یعنی به طور میانگین در هر سال تقریبا ۲۱ عنوان جدید به عرصه نشر آورده و این علاوه بر بازطبع مکرر آثار گذشته است.

ü     تازه‌ترین فعالیت‌های انتشارات کانون اندیشه جوان در چه حوزه و موضوعاتی  بوده است؟

موضوعات آثار کانون اندیشه جوان از حیث تنوع موضوع می‌تواند انواع سلیقه‌ها را به خود جلب کند. این موضوعات شامل شعر، رمان، نقد ادبی و… در عرصه ادبیات، تاریخ، روانشناسی، مهارت‌افزایی، اخلاق، تاریخ فلسفه، فلسفه اخلاق، اندیشه سیاسی، اقتصاد، فلسفه دین، سیره و … می‌شود. در کنار آثار تک‌جلدی، کانون مجموعه‌هایی که به موضوع خاصی از جوانب مختلف پرداخته‌است نیز منتشر نموده، از جمله:

چلچراغ حکمت (۴۰عنوان) که به موضوعات مختلف از قبیل آزادی، حقوق زن، فلسفه اخلاق، اندیشه دینی و … از دیدگاه شهید مطهری پرداخته است. با مطالعه این مجموعه مخاطب به شناخت جامعی از منظومه فکری آن علامه شهید دست می‌یابد.

از نگاه نبوی (۲۳ عنوان) که به جوانب گوناگون سیره نبوی در سیاست، خانواده و … می‌پردازد.

از چشم انداز امام علی(ع) (۴۰ عنوان)

مهارتهای طلبگی (۲۱ عنوان) شامل مجموعه‌ای از کتب مهارتی است که می‌تواند نقش مشاور تحصیلی، خانوادگی و اخلاقی برای طلاب جوان و تازه وارد داشته باشد.

ü     انتشارات کانون اندیشه جوان امسال با چند عنوان کتاب جدید به نمایشگاه کتاب تهران آمده است؟

امسال هم کانون با ۲۰ عنوان جدید در نمایشگاه حضور پیدا کرده است که از جمله آنها می‌توان به «این سه لیبرالیست»، «از این رو تا آن رو»، «داستان‌های دیدنی»، «پیرنگ‌های بی‌نیرنگ» و … اشاره کرد.

ü     از قرار معلوم یک سری کتب کپسولی به نام مشق آزاد نیز به چاپ رسیده‌است؛ درباره این مجموعه توضیح دهید؟

مجموعه‌ای مشتمل بر ۵۰ عنوان از کتاب‌های کپسولی با عنوان «مشق آزاد»، در زمینه‌های مختلف فکری، اجتماعی، تاریخی و سیاسی توسط کانون منتشر گردیده که در حجمی اندک و با محتوای غنی و طراحی ویژه و عناوین جذاب به پرسش‌های جوانان در زمینه‌های مختلف پاسخ می‌دهد. برخی از عناوین «مشق آزاد» عبارتند از: “رویای زن آزاد، آقای بوف کور، فرهنگ امتحان‌سواری، قاتلی که سوسیالیست‌ها را دوست داشت، واقعیت واقعی، نقطه امگا، حوا بنده من، برادرهای تازه‌وارد (نئومارکسیسم)، جُبرانِ جَبران”و

پنج عنوان جدید از مشق آزاد که برای نخستین بار در نمایشگاه ۹۶ ارایه می‌شوند عبارتند از: «قلب‌های رنگارنگ»، «ساز مستی (وحی، پیامبر و تجربه دینی)»، «ازدواج در حذف و اضافه»، «مدرک دارم پس هستم» و «آنچه در این جزوه است». شمارگان این مجموعه به ۱۶۵۰۰۰۰ نسخه رسیده است. علاوه بر این، دوازده عنوان از برترین آثار این مجموعه را نیز با ویراستاری و طراحی جدید به چاپ رسانده‌ایم.

با تشکر از همراهی شما.