کتاب “اخلاق گفت و گو”

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “اخلاق گفت و گو” اثر حجت الاسلام و المسلمین علی محمد حسین زاده، عضو هیأت علمی گروه اخلاق پژوهشکده نظام های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به چاپ رسید.

این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین علی محمد حسین زاده بوده که در گروه اخلاق پژوهشگاه سامان یافته؛ و به تازگی راهی بازار شده است.

 این اثر ارزشمند از پنج فصل به شرح زیر تشکیل شده است.

فصل اول: کلیات

فصل دوم: مبانی اخلاق گفت و گو

فصل سوم: اصول عام اخلاقی گفت و گو

فصل چهارم: ارزش ها و آداب اخلاقی گفت و گو

فصل پنجم: آفات و آسیب های اخلاقی گفت و گو  

 

نویسنده در بخشی از پژوهش خود چنین نوشته است که:

از مهم‏ترین نعمت ‏های خداوند بعد از تعلیم قرآن و آفرینش آدمی، آموختن بیان است. بیان گرچه از نظر مفهومی، معنای گسترده ‏ای دارد و به هر چیزی گفته می‏ شود که مبین و آشکارکننده باشد، اما مصداق مهم آن سخن گفتن است. البته باید توجه کرد که هر سخن ‌گفتنی هم بیان نیست؛ بیان، چیزی فراتر از تکلم یا ادای کلمات است؛ جانوران نیز از طریق مبادله علائم صوتی و تصویری با هم گفت ‌و گو می‏ کنند، اما این علائم بسیار محدود، گنگ و مبهم است؛ درحالی‌که بیان به صورت گسترده و نامحدود در اختیار انسا‌ن ‌ها قرار دارد؛ زیرا خداوند قدرت فکری لازم را برای سخن ‌گفتن به آنان بخشیده است.

از سوی دیگر، انسان موجودی اجتماعی است و ارتباط با سایر آدمیان از نیازهای او محسوب می‏ شود. یکی از عام‏ ترین و مهم ‏ترین شکل این ارتباط، ارتباط زبانی یا گفت ‌و گوست. تأثیر و نقش گفت ‌و گو در ساماندهی و شکل جامعه به‌ گونه‌ای است که اگر ما یک گفت ‌و گوی سالم و مطلوب را به شکل الگو و مدلی کارآمد ارائه دهیم، می توانیم اوصاف و فضایل جامعه انسانیِ نمونه را بشناسیم و به مردم بیاموزیم که چگونه در زندگی اخلاقی انسانی داشته باشند.

بیان یک گفت ‌و گوی سالم و نتیجه ‏بخش بستگی به تبیین پیش ‏نیازها، اصول و ارزش‌ های اخلاقی آن دارد که از مهم‏ ترین بخش ‌های اخلاق کاربردی در دانش اخلاق است. این نوشتار تلاش دارد، گامی در این عرصه بردارد و با تبیین اخلاق گفت ‌و گو، مدل و الگوی گفت ‌و گویی سالم و مؤثر را ارائه دهد.

 

گفتنی است کتاب “اخلاق گفت و گو” به قلم حجت الاسلام و المسلمین علی محمد حسین زاده، با قیمت ۳۰۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.