کتاب” آیین طلبگی”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انتقال تجربه‌ های صحیح و مفید بزرگان علم و استوانه‌ های اخلاق و تربیت به نسل نو طلبه، با استفاده از راهکار جدید و در قالب کتاب‌ های مهارتی، محور حرکت گروه سنت ‏های حوزوی مرکز پژوهش ‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده است. از این رو این گروه اولین جلد از مجموعه یازده جلدی (مهارتهای طلبگی) خود را با عنوان ” آیین طلبگی” اثرآقای علی اصغر همتیان، سامان داده و به تازگی راهی بازار فروش کرده است.

عناوین این مجموعه یازده جلدی در یک طبقه‌ بندی به فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم شده است و در طبقه ‌بندی ثانوی، ذیل موضوعات فردی، به مباحث علمی، اخلاقی و تبلیغی پرداخته می ‏شود. آیین طلبگی دفتری از فصل فردی این مجموعه است.

نویسنده در این اثر معتقد است که استعداد و توانمندی لازم برای تحصیل در حوزه امری مهم به شمار می رود؛ اما عدم شناخت مقاصد و مسیر طلبگی، موجب می شود برخی با وجود داشتن استعداد و توانایی های لازم، نتوانند آنگونه که شایسته است، به موفقیت شایسته دست یابند.

این کتاب شامل پنج فصل به شرح زیر است.

فصل اول: مفهوم شناسی و کلیات

فصل دوم: هویت و جایگاه طلبه

فصل سوم: رسالت های طلبه (نقشه راه)

فصل چهارم: زمان ورود طلبه به فعالیت های اجتماعی

فصل پنجم: آینده شغلی طلبه

همتیان در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:

شاید شما هم از برخی طلبه ها شنیده باشید: ای کاش اکنون اول طلبگی من بود! اگر الان اول طلبگی من بود و اطلاعات امروز را داشتم، می دانستم چطور درس بخوانم و چطور با دیگران تعامل داشته باشم و چطور زندگی کنم.

خواجه نصیر الدین طوسی می گوید:

بسیاری از دانش پژوهان هرچند که برای کسب علم کوشش می کنند، ولی دانش به دست نمی آورند. گرچه بدین کار می پردازند، لیکن از نتایج آن بهره نمی برند؛ بدلیل آنکه ایشان نحوه آموزش را به خطا پیموده اند و شرایط کسب دانش را فراهم نکرده اند. بدیهی است هر کس راه را به اشتباه برود، گمراه شده و در نتیجه به هدف نخواهد رسید.

در این کتاب، بنا بر ارائه مطالبی است که اگر طلبه به آنها توجه و عمل کند، پس از چند سال برگشت به گذشته و جبران آن را آرزو نمی کند.

 

گفتنی است اولین جلد از مجموعه یازده جلدی مهارتهای طلبگی با عنوان” آیین طلبگی” اثر علی اصغر همتیان، با قیمت ۶۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه این کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.