کتاب “آشنایی با قوه قضائیه”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب آشنایی با قوه قضائیه به قلم سعید کرمی به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.

همانگونه که از نام کتاب بر می آید، این کتاب برای آشنایی خوانندگان با قوه قضائیه است.

قوه قضائیه دستگاهی مستقل است که مأموریت ها و وظایف متعددی را بر اساس ساختار حقوقی هر کشوری پیگیری می کند. قوه قضائیه تضمین کننده اجرای قانون و اجرای عدالت و ضابطه است؛ بنابراین تحقیق درباره ساختار و ارکان قوه قضائیه به منظور دستیابی به شناختی نسبتاً جامع از این دستگاه ضروری است. روش پژوهش در این کتاب متکی به متدولوژی توصیفی است تا به تناسب مباحث، تحلیل اجماعی ارائه دهد و با مخاطب پژوهش همراهی کند و پاسخ گوی سؤالات رایج باشد.

ساختار این کتاب بدین شکل سامان یافته است: بخش اول به دیرینه شناسی نظام قضائی ایران، جایگاه قوه قضائیه و اهداف و وظایف آن اختصاص یافته است.

بخش دوم معطوف سازمان و تشکیلات قوه قضائیه است. در این بخش ابتدا به اصول حاکم بر قوه قضائیه ایران اشاره شده و سپس موضوع محاکم و دادسراها، دادگاه های عمومی و اختصاصی و میزان وجاهت و صلاحیت قانونی آنها متناسب با تحولات اجتماعی ایران بررسی شده است. پایان این بخش به بررسی سازمان های وابسته به دستگاه قضائی در ایران است تا هر فرد بتواند قواعد جاری حقوقی بر این ساختار را بشناسد و با سازمان تشکیلات قضائی کشور آشنا شود.

لازم به یادآوری است که این کتاب به قلم سعید کرمی و با قیمت ۹۰۰۰ تومان منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

خوانندگان می توانند برای اطلاعات بیشتر و یا خرید این کتاب به نشانی اینترنتی:  http://poiict.org/product/1103  مراجعه کنند