کتاب”نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب”نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه”، اثر حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، به چاپ دوم خود رسید.

این کتاب که در گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته و به چاپ دوم خود رسیده است،‌ دارای موضوعاتی به شرح زیر می باشد:

۱)      ضرورت اطاعت و پیروی

۲)      اهمیت و ارزش پیروی و فرمانبری

۳)      خداوند، تنها حاکم مطلق

۴)      ویژگی های متبوع

۵)      آثار پیروی از حق

۶)      ویژگی های رهبران

۷)      آثار و نتایج اطاعت از حق

۸)      ویژگی های رهبران الهی

۹)      وظیفه رهبران الهی در پیروی و اطاعت

۱۰)  پیامدهای بی توجهی رهبران الهی به چارچوب پیروی و اطاعت

۱۱)  وظایف رهبران الهی نسبت به مردم

۱۲)  ولایت پذیری، شاخصِ رشد و تعالی انسان

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:

استدلال به آیات کریمه قرآن در مورد بحث ولایت فقیه، این نکته را هم روشن می کند که ضرورت توجه به حکومت در جامعه اسلامی و تلاش برای استقرار نظام سیاسی مورد تأیید اسلام،‌ مسئله ای نیست که منحصر به پیروان فقه جعفری و شیعیان اهلبیت(ع) باشد، بلکه همه پیروان قرآن یعنی همه مسلمانان با همه اختلافات کلامی و فقهی در این مورد نمی توانند اختلاف داشته باشند که محدوده و شرایط نظام سیاسی مورد قبول اسلام، نظامی جز مبتنی و مستند به ولایت فقیه نیست. نتیجه ای که از بررسی و دقت در این آیات به دست می آید این است که: یک مسلمان،‌ نمی تواند جز از انسان های دانشمند و عالم به احکام دین، که علاوه بر همه توانایی ها و شرایط عقلی و عرفی حکومت، دارای حد نصاب تقوی و عدالت هم باشند، پیروی و اطاعت کند، و این، همان روح و محتوای مستقیم”ولایت فقیه” است. از سوی دیگر، مجموعه این آیات به روشنی ثابت می کنند که از دیدگاه اسلام، کسی که حکومت جامعه را در اختیار دارد،‌باید فردی عالم و عادل باشد و کسانی که دارای حداقل این شرایط نباشند، حق حاکمیت و صلاحیت قرار گرفتن در منصب حکومت را ندارند.

 

گفتنی است چاپ دوم کتاب”نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه”، اثر حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، با قیمت ۹۰۰۰ توسط انتشارات کانون اندیشه جوان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.