کتاب”شهادت نامه‌ی عشاق” ارادت چند نسل از ادیبان متعهد به عاشوراست

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مجموعه اشعار عاشورایی«شهادت نامه‌ی عشاق» به زودی از سوی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان منتشر می شود. به همین منظور با محمد حسن شاهنگی معاون مرکز پژوهش های جوان، گفتگویی درباره این مجموعه داشتیم که از نظر خواهد گذشت:

 

– نقطه شروع اشعار عاشورایی چه زمانی بوده است؟

– عده ای تولد شعر عاشورایی را به قبل از واقعه کربلا و پس از حرکت کاروان امام حسین(ع)، نسبت می دهند که این موضوع جای تحقیق و پژوهش دارد. به زبان عربی در رثای حضرت سیدالشهدا علیه السلام کتاب ارزشمند زفرات الثقلین گردآوری شده و مورد پژوهش و نقد قرار گرفته است، اما اثری که فراگیر تر از آن و به عنوان دایره المعارف شعر عاشورایی عربی به شمار می رود کتاب ادب الطف  اثر جواد شُبَر است در زبان فارسی هم تلاش های در خور توجهی بعد از انقلاب در کشور ما صورت گرفته است و مجموعه حاضر نیز یکی از همین تلاشها با در نظرداشت اقتضائات فکری مخاطب جوان است.

 

– اشعار عاشورایی در میان اشعار آیینی چه مرتبتی دارد؟

-از جمله ویژگی های منحصر به فرد واقعه جانگداز کربلا که در کمتر مورد مشابهی می توان نظیر آن را یافت این است که این رخداد عظیم  هیچ گاه کهنه نمی شود و به بیان دیگر اقتضا به زمان یا مکانی خاص ندارد و به همین دلیل در لسان بسیاری از شاعران متعهد و آزاده مسلمان  جاری و ساری می شود. شاعران در اشعار خود به درستی کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را درک کرده اند و با نیت تکریم و پاسداست نهضت حسینی (ع) دست به قلم برده اند . تمامی این اشعار اخلاص عاشقانه و ارادت عارفانه ای است که شور آن هر دوی گوینده و خواننده شعر را در بر می گیرد.

 

– موضوع کتاب «شهادت نامه‌ی عشاق» چیست؟

– مجموعه اشعار عاشورایی«شهادت نامه‌ی عشاق»به کوشش لیلا خجسته راد به عنوان اثری آفرینشی در حوزه اشعار آیینی در گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان  به سرانجام رسیده است . در این دفتر اشعار شاعران جوان امروز کنار شاعران مطرح گذشته و معاصر گرد آوری شده است تا ارادت چند نسل از ادیبان  و شاعران متعهد نسبت به عاشورا و شهیدان دشت کربلا در مجموعه ای واحد پیشکش مخاطبان شود. از جمله ویژگی های این اثر آن است که تلاش شده است تا خلاصه‌ای کوتاه از زندگی‌ شاعران برگزیده نیز برای مخاطب بیان شود. هم چنین برای ایجاد نظم و یک‌دستی ، اشعار موزون و اشعار سپید و نیمایی را در دو فصل جداگانه آورده‌ شده است تا خواننده راحت‌تر به قالب مورد علاقه‌اش دسترسی پیدا کند.

 

– این کتاب از چه بخش هایی قوام یافته است؟

– این اثر دارای ۲بخش  است؛ بخش اول شامل  یادداشتهای کوتاهی است که برخی نویسندگان در  ارتباط با پیشینه و سبک اشعار عاشورایی در ادبیات فارسی از گذشته های دور تا به امروز نگاشته اند در این بخش دکتر محمدرضا سنگری، دکتر محمدحسین باقری،مجید پورولی کلشتری،حبیب الله رزمجویی،مرضیه آتشی پور،حجت الاسلام سید علی حسینی ایمنی و… قلم زده اند. در بخش دوم اشعار منتخب عاشورایی استفاده شده اند.

 

– در بخش دوم کتاب اشعار چه کسانی استفاده شده است؟

– گزیده ای از هنر نمایی شاعرانی چون عبدالرحمن جامی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی، سید محمدحسین بهجت تبریزی، حبیب الله چایچیان (حسان)،محمدرضا شفیعی کدکنی، سید علی موسوی گرمارودی، محمدعلی مجاهدی (پروانه)،حسین منزوی، علی معلم، قادر طهماسبی (فرید)،احمد عزیزی،قیصر امین پور، محمدرضا آقاسی،یوسفعلی میرشکاک، محمود اکرامی، ناصر فیض، مصطفی محدثی خراسانی، علیرضا قزوه، اسماعیل امینی، سعید حدادیان، مرتضی امیری اسفندقه،‌ محمدحسین جعفریان، سعید بیابانکی، علی ‌محمد مودب، فاضل نظری، سید حمیدرضا برقعی، محمدمهدی سیار، سید محمدرضا شرافت، میلاد عرفانپور و… آمده است.

 

– در حوزه اشعار سپید هم در این کتاب ، نمونه هایی وجود دارد ؟

– بله، در حوزه اشعار سپید یا نیمایی،‌ نمونه ای از اشعار شاعران مطرحی مانند عمران صلاحی، سید حسن حسینی، سلمان هراتی، سید ضیاءالدین شفیعی، عبدالرحیم سعیدی راد و علی داودی در این کتاب  درج شده است.

 

گفتنی است مجموعه اشعار عاشورایی«شهادت نامه‌ی عشاق» به زودی از سوی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر می شود.