کتاب”حملات روس ها و مقاومت ایرانیان “

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب “حملات روس ها و مقاومت ایرانیان ” اثر آقای هوشنگ خسروبیگی محقق مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه به چاپ رسید.

این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقایهوشنگ خسروبیگیبوده که در گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش های جوان سامان یافته؛ و به تازگی راهی بازار شده است.

 این اثر از سه فصل مختلف، به شرح زیر تشکیل شده است.

فصل اول: تشکیلات نظامی ایران در آغاز دوره قاجاریه

فصل دوم: زمینه ها و حوادث جنگ های ایران و روسیه

فصل سوم: مقاومت های مردمی ایران در جنگ های ایران و روس

خسروبیگیدر بخشی از کتاب خود درباره موضوع تحقیق چنین می نویسد:

 جنگ های ایران و روس در دوران قاجار یکی از برهه های مهم و سرنوشت ساز تاریخ معاصر ایران است که با پایان غم انگیزشان که منجر به انعقاد قرارداد هایی ننگین و جدایی بخش هایی از سرزمین پهناورمان گشت، حاوی درس ها و نکات ارزشمند عبرت آموزی برای عموم جامعه خصوصا جوانان است. در خلال این جنگ ها شاهان قاجار عمدتاً اعتمادی به مردم ایران نداشتند و حس خودباوری ملی در انها بسیار ضعیف بود؛ اما ایرانیان مسلمان غیور با وجود کمی تجهیزات، فقدان آموزش های نظامی و نبود حمایت های پشتیبانی کننده لازم از سوی دربار، دعوت روحانیون و علما را مبنی بر جهاد در برابر کفر لبیک گفته، دلاورانه وارد میدان کارزار شده و صحنه های بی بدیلی را برای همیشه در لوح تاریخ کشورمان ثبت نمودند. در طول تاریخ این آب و خاک مقاومت مردمی در برابر متجاوزان به وطن در سخت ترین شرایط وجود داشته است و  سعی کردم تا در این کتاب به تشریح جزییات این مقاومت قهرمانانه در این مقطع تاریخی بپردازم.

گرجستان دردوره های مختلف تاریخ ایران غالباً از سرزمینهای متنازع میان ایران و همسایگانش بوده است. سقوط صفویه و اغتشاشات ناشی از آن انگیزه لازم را برای روسها فراهم ساخت تا سیاستهای توسعه نفوذ خود و گسترش مرزها را به مناطق جنوبی و به سوی قفقاز سامانی نو بخشند. وصیت نامه سیاسی منتسب به پطر کبیر گویای تحرک جدید و سامان بخشیده شده روسها در توسعه نفوذ به جنوب در قفقاز و آسیای میانه است. این سیاست آغاز دوره جدید روابط ایران و روسها است. روابطی که گذشته از خسارت های مادی و معنوی منجر به جدا شدن بخشی وسیعی از سرزمین ایران شد. مهمترین رویداد این روابط بروز دو دوره جنگ های ایران و روس و انعقاد دو عهدنامه گلستان و ترکمنچای است. این جنگ ها علیرغم رشادت های ایرانیان، به شکست سپاه قاجار منجر شد.گذشته از نتایج این جنگ ها، بررسی رویدادهای آن نشانگر حضور فعال مردمی در عرصه این نبردها است. حضوری که اگر به درستی از سوی فرمانروایان قاجار سامان دهی می شد می توانست نتایج این جنگ ها را دگرگون سازد.

 

 گفتنی است کتاب “حملات روس ها و مقاومت ایرانیان ” اثر آقای هوشنگ خسروبیگی، با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند.